Тунeло-пробивната машина „Витоша“ започна работа по разширението на линия 3

Днес, на специална церемония, в присъствието на столичния кмет Васил Терзиев, кмета на район „Слатина” Георги Илиев, посланика на Турция у нас Мехмет Сеит Уянък, изпълнителния директор на „Метрополитен“ проф. д-р Стоян Братоев, представители на Министерство на транспорта и съобщенията, официални гости и граждани, беше даден официален старт на работата на тунелопробивната машина „Витоша“.

Тя е произведена специално за условията на проекта на софийското метро и ще прокопава и новото трасе: „ул. "Шипка" - кв. „Слатина" - бул. „Цариградско шосе".

Проектът се съ-финансира от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г, заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и местно финансиране.

Работата на тунелопробивната машина е да изгради тунел от 6 км и 6 нови метростанции.

Метротрасето започва от Военна академия, през кварталите „Гео Милев" и „Слатина", до зала „Арена 8888 София”, „София Тех парк“ и бул. „Цариградско шосе".

Строителството на двупътния тунел трябва да приключи през втората половина на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г. Това ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно с най-икономичния и бърз градски транспорт.

В близост до последната 6-та станция, при Окръжна болница, ще бъде изграден и буферен паркинг за около 250 коли.

Механизираната тунелопробивна машина осигурява най-безопасната технология за пробиване на тунели в света. С нея се ограничават затрудненията в трафика, тъй като изграждането на тунела става без да се затваря градът за движение на други места, освен на самите метростанции, докато се строят.

Тунелопробивната машина „Витоша”  тежи 1600 тона, дълга е около 86 метра и главата ѝ е 9,4 метра в диаметър.

Разчетите са тя да работи непрекъснато, на 3 смени, 24 часа на денонощие, 7 дни в седмицата, без да пречи на обичайното ежедневие в столицата.

Как изглежда тя отвътре и работи в движение може да видите в едно от нашите предходни видеа, когато с нея се прокопаваха предишните метро-станции на линия 3 на софийското метро:

https://youtu.be/93vOEbDrPkk?si=FgezRhOKEClRaFjO