ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ НА КОНЦЕПЦИЯ ЗА ИНТЕГРИРАНИ ТЕРИТОРИАЛНИ ИНВЕСТИЦИИ (КИТИ) В СЕЛО УЗУНДЖОВО № BG16FFPR003-2.003-0014 „ИНТЕГРИРАН ПОДХОД ЗА УСТОЙЧИВА ЕКОСИСТЕМА ХАСКОВО-ПЛОВДИВ“

На 16.10.2025г. се проведе публична консултация с широката общественост на с. Узунджово за преминалата административно съответствие и допустимост Концепция за интегрирано териториално развитие (КИТИ) № BG16FFPR003-2.003-0014 „Интегриран подход за устойчива екосистема Хасково-Пловдив“.

Концепцията дава комплексно решение на идентифицирани проблеми в ИТСР и ПИРО на общини от ЮЦР чрез колаборация на дейности от различни сектори (здравеопазване, наука, образование, икономика, околна среда, пазар на труда). Предвидените инвестиции ще се осъществяват върху територията на 11 общини от 3 области и ще бъдат изпълнявани от 5 партньора – Община Хасково, Община Пловдив, МБАЛ Хасково АД, Тракийски университет – Стара Загора (филиал – Хасково) и Фондация ХАЛО. Концепцията предвижда изпълнението на 14 дейности.

Дейностите, които ще се изпълняват на територията на село Узунджово включват:

  • Модернизация на образователната среда в ОУ „Любен Каравелов“, с. Узунджово, община Хасково - Основен ремонт, реконструкция, основно обновяване, на образователната инфраструктура, като подмяна на вътрешни инсталации, настилки, облицовки, обновяване на физкултурен салон, изграждане на ФЕЦ за собствена употреба, ремонт на откритите площадки за игра. Въвеждане на мерки за енергийна ефективност и постигане на клас на енергопотребление минимум „В“. Въвеждане на архитектурна достъпна среда до всички нива на сградата, в т.ч. приспособяване на санитарно-хигиенни помещение за хора в неравностойно положение. Облагородяване и озеленяване на прилежащите части и дворно пространство.
  • Училище на бъдещето: меки мерки за десегрегация, ученическо участие и иновативни методи за приобщаване - дейността  включва: Изследване на нагласите и нивото на сегрегация. Методологията включва 80 анкети на училище (50 ученици и 30 родители) и фокус група с учители; Актуализиране на училищни програми за десегрегация за всяко партниращо училище, отразяваща резултатите от изследването и спецификите на училищната общност. Ще бъдат организирани работни срещи със специалисти и училищен персонал; Обучения за учители по приобщаващо преподаване и социално-емоционално учене от двете училища. Ще се премине през обучения за създаване на позитивна дисциплина в класната стая, използване на социално-емоционално учене и ефективни методи за преподаване в разнообразна среда; Обучения по клубни дейности, ученически парламент и STEM подходи – подготовка на учители; Създаване на клубове по Европейски ценности: Научни клубове „Сай Хай“ за социални и екологични проблеми; Ученически парламент и ПГБ – внедряване на авторската програма ХАЛО за училищен граждански бюджет (ПГБ); Работни посещения между училищата по два пъти годишно и ще включват наблюдение на уроци, дискусии и планиране на съвместни дейности; Съвместни празници, състезания и фестивали – на всеки два месеца за ученици от двете училища; Работилници с родители и деца от двете училища с фокус: родителско участие, общуване, културни различия и сътрудничество; Срещи с вдъхновяващи личности и културни институции – регулярни срещи с личности, които могат да мотивират учениците чрез личен пример – успешни професионалисти,творци, активисти; Съвместни екскурзии за ученици от двете училища – съвместни екскурзии веднъж годишно, в които ще участват ученици от двете училища; Мониторинг на нагласите и напредъка. В края на втората и третата година провеждане на мониторинг на ефекта от дейностите – чрез повторни анкети и фокус групи. Данните ще се използват за адаптиране на подходите и планиране на бъдещи интервенции. Менторска подкрепа за учители и училищни екипи. През целия период осигуряване на менторска подкрепа от външни специалисти – обучители, фасилитатори, психолози.
  • Живот с движение и смисъл: Интегрирана програма за здраве, доброволчество и участие на възрастните хора в общността - Проучване на нуждите, интересите и здравния статус на възрастните хора в ЮЦР; Интерактивни обучения и менторска подкрепа за екипи от читалища и пенсионерски клубове за повишаване на капацитета им да работят с възрастни хора на теми: активиране чрез културни дейности, доброволчество, грижа за психичното здраве, иновативни форми на комуникация и включване в обществения живот. Участниците ще получат менторска подкрепа от експерти в продължение на 18 месеца след обучението; Програма „Сребърни доброволци“ – включването в доброволчески дейности в библиотеки, читалища, училища, дневни центрове и социални заведения; Програма за граждански бюджети в 3 общини. Кампания „Здраве и готовност“, поредица от събития в 30 читалища – консултации с лекари, парамедици и психолози за превенция на хронични заболявания, обучения по първа помощ, действия при бедствия и психо-социална подкрепа. Програма „Хапче за движение“ – адаптирана физическа активност. В 30 населени места – ежеседмични занимания (йога, народни танци, гимнастика за хора със ставни проблеми, скандинавско ходене, разходки по „зелени маршрути“); Здравеопазване и превенция чрез телемедицина и обучения, провеждане на скринингови прегледи за основни здравословни рискове (зрение, слух, диабет, хипертония), обучения с медицински специалисти относно здравословно хранене, двигателна активност и управление на стреса; Социална активизация и взаимопомощ - Създаване на „Съседски мрежи за взаимопомощ“ – неформални групи от възрастни хора, които си помагат с ежедневни дейности (пазаруване, придружаване до личен лекар, домакински задачи). Групите ще бъдат подкрепяни логистично и методически от екипа на проекта. Организиране на регулярни групи за споделяне „Животът сега“, в които се обсъждат теми като самота, загуба и позитивно остаряване; Събития с участието на възрастни хора – фестивали на активния живот с представяне на умения, хобита, кулинарни традиции и занаяти на възрастните хора; Оценка на въздействие - заключително проучване, базирано на същата методология като началното за оценка на ефекта от проекта.
  • Социално-икономическа интеграция на маргинализираните общности в Хасково – субсидирана заетост за 10 лица за период от 20 месеца.