В ход е строителството на първите четири надлеза от общо 30 пътни съоръжения по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас, фаза 2“. Изграждат се обектите за безопасно и удобно преминаване в района между гарите Хан Аспарух и Нова Загора, както и между гарите Черноград и Айтос.
Строителните дейности по двата пътни надлезите в междугарието Хан Аспарух - Нова Загора са в напреднал етап. Строителният напредък на надлеза на км 134+334 се изразява в изградени фундаменти, насипи за пътното съоръжение, укрепващи стени, устои и монтирани главни греди. По съоръжението предстоят асфалтови дейности. За надлеза на км 127+831 са изградени фундаментите и устоите. В процес на изграждане са насипите за пътното съоръжение и укрепващите стени. За съоръжението предстоят дейности по монтиране на главните греди.
Строителните дейности за пътния надлез в междугарието Черноград и Айтос на км 244+066 са в процес на изграждане на насипите за пътното съоръжение. За надлез на км 247+580 са стартирани дейностите по изграждане на фундаментите на устоите, както и насипите за пътното съоръжение. За съоръженията предстоят дейности по доизграждане на фундаменти и насипи, изграждане на укрепващи стени, устои и монтиране на главни греди.
При изграждането на новите надлези се използва се нова, съвременна технология за укрепване на насипите зад пътното съоръжение. Тя позволява изграждането на естетическа конструкция и по-малък обем на оформените земни маси. Петте главни греди са направени от стоманобетон, като връзката между тях и основата се осъществява с монтирането на еластични елементи за поемане на натоварването.
Укрепващите стени са с височина от 6,6 м до 9,6 м. Изпълняват се няколко пласта, като се използват геомрежи, стоманени мрежи и едър камък, който има и декоративна функция. Този тип конструкция не изисква специализирано оборудване за изпълнение, което я прави икономична и сигурна система за изграждане на подпорни стени.
Модернизацията на железопътната инфраструктура има за цел постигане на по-висока скорост на движение на влаковете – до 160 км/ч. Затова е необходимо да бъде осигурено пресичане на линията на две нива, чрез изграждане на пътни и пешеходни надлези/ подлези на мястото на съществуващите прелези. По този начин ще бъде сведен до минимум рискът от инциденти и жертви при пресичане на железопътната инфраструктура от други превозни средства и хора. Ще бъде напълно елиминирано пресичането на едно ниво на влакове, автомобили и хора.
По линията Пловдив – Бургас се предвижда премахване на 31 железопътни прелеза и изграждане на 28 надлези, 1 подлез и 1 пешеходна пасарелка.
Проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас, Фаза 2“ се финансира по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 -2020.
Още информация за проекта можете да намерите тук https://www.eufunds.bg/bg/optti/node/1597