Разплатените средства от бюджета на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 към момента са 1,08 млрд. евро, което e 62% от общия ресурс на програмата. Най-ниска усвояемост на средствата се отчита при железопътните проекти – 33%. Това стана ясно по време на редовното заседание на Комитета за наблюдение на ОПТТИ 2014-2020, което се проведе в периода 11-12 май в София.
До края на програмата остава 1 година и половина, в която трябва да бъде свършена изключително много работа, за да не допуснем неизпълнение на заложените цели, заяви Мартин Георгиев, и.д. директор на дирекция „Координация на програми и проекти“ в МТС и ръководител на Управляващия орган на ОПТТИ.
Той обясни, че Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. все още не е одобрена от Европейската комисия, но периода за допустимост на разходите вече е стартирал. „Основните проекти в жп сектора, които ще се изпълняват в новия период, са фазирани проекти и ние очакваме НКЖИ да изпълнява двете фази паралелно, без да се допуска изчакване да завърши периода 2014-2020 г.“, категоричен беше Георгиев.
Заместник-генералният директор на НК „Железопътна инфраструктура“ Жулиета Атанасова представи актуалния статус на проектите, които са в ход. Дейностите по проекта за рехабилитация на жп линията Пловдив-Бургас са изпълнени на 41%, като в момента се изграждат системите за сигнализация и телекомуникации и модернизацията на жп участъка Оризово-Михайлово. Сключени са договори с изпълнители за строителството на 24 пътни надлеза, които ще осигурят безконфликтно пресичане на автомобилен и жп транспорт. По отношение на другия голям проект – Елин Пелин-Костенец, Атанасова заяви, че са прокопани около 2 км от тунелните съоръжения в участъка Елин Пелин-Вакарел, а скоро предстои да стартира строителството и на втория лот между Вакарел и Ихтиман.
При пътните проекти беше отчетено, че тунел „Железница“ на АМ „Струма“ е изграден конструктивно и в момента се изпълняват довършителни работи. Общият напредък по целия проект, който включва Лот 3.1 Благоевград-Крупник, Лот 3.3 Кресна-Сандански и тунел Железница, е 91%, но поради няколко активирани свлачища в района се очаква да бъде завършен изцяло през следващата година.