Железопътната гара Подуяне е една от първите гари, построени в град София през 1930 г. и до този момент не е правен основен ремонт. Гаровият комплекс Подуяне е част от жп линията София-Пловдив, която е най-натоварената в страната. За 2017 г. броят на пристигащите и заминаващи пътници по това направление са 1,4 млн. Обхватът на проекта включва пълно обновяване на приемното здание, нови енергоефективни, високотехнологични модерни инсталации – електрическа, отоплителна, вентилационна, климатична, ВиК, охранителна, видеонаблюдение, оповестителна, както и проектиране и изпълнение на конструктивно укрепване и саниране на елементи на сградата. След реконструкцията железопътната гара ще предостави благоприятна, безопасна и достъпна среда за пътниците и персонала.
Първият коловоз на гара Подуяне е открит през далечната 1917 г. Сградата на приемно здание на гара Подуяне е построена през 1930 г. по проект на арх. Панайот Калчев, един от най-изявените архитекти на жп гари в България. Именно заради архитектурния си облик гарата е популярен декор за игрални филми и рекламни клипове. Днес в оригиналния си вид са съхранени сградата и първия перон. Разгъната застроена площ на гарата е над 1 800 кв. м. В рамките на проекта ще бъдат реставрирани декоративните елементи от фасадата, както и орнаментите по стените в чакалнята, за да се запази тяхната автентичност. Ще бъде съхранен и вграденият в чакалнята павилион, с цел запазване автентичността на сградата. След реконструкцията, жп гара Подуяне ще бъде напълно архитектурно обновена, отговаряща на всички европейски изисквания за енергийна ефективност, техническа безопасност и достъпна среда.
„Очаквам жп гара Подуяне да бъде част от културно-историческо наследство на България след реновирането й“ - това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на официалното начало на реконструкцията на гаров комплекс Подуяне. Той информира, че предстои да започнат ремонтни дейности в още няколко гари в страната, сред които са Искър, Карнобат, Нова Загора, както и изграждането на изцяло нови гари в Обеля и Костенец. "Инвестициите, които се правят последните години в железопътната инфраструктура са реални и видими", отбеляза той.
Пред журналисти министър Желязков коментира, че очакванията са му през следващите 10-15 години железопътният транспорт да се превърне в основен като това е и общоевропейската тенденция за развитие на сектора. „Европа, а и целият свят, инвестира в железопътната инфраструктура и транспорт. Това е по-евтин, по-удобен, по-целесъобразен и екологичен транспорт, така че ние трябва да продължим да поддържаме инфраструктурата и да я модернизираме“ каза още Желязков.
Реконструкцията на гаров комплекс Подуяне се съфинансира от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и е част от проекта за реконструкция на гарови комплекси Подуяне, Искър и Казичене, който се изпълнява по приоритетна ос 3 „Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари и развитие на устойчив градски транспорт” на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020. Обща стойност на проекта, включващ трите гари е 7 403 471,60 лева. Стойността на договора за реконструкция и обновяване на гара Подуяне е 2,9 млн. лева без ДДС, бенефициент по проекта е Национална компания „Железопътна инфраструктура“.
Повече информация за проекта можете да намерите тук https://www.eufunds.bg/bg/optti/node/1605.