Европейските инвестиции в българската транспортна инфраструктура са от изключителна важност за повишаване на сигурността, бързината и удобството на пътниците – както в пътния, така и в железопътния сектор.
Това подчерта при посещението си на място на жп гарите Чирпан и Стара Загора г-жа Агнес Монфре, началник на отдел за България, Унгария и Словения в генерална дирекция „Регионална и селищна политика“ на Европейската комисия. Тя допълни, че железопътният транспорт е транспортът на бъдещето, защото той е по-зелен, по-безопасен и по-евтин за опериране.
ЕС инвестира около 700 милиона евро в железопътния сектор в България през програмния период 2014-2020 г.: в изграждане, модернизация, рехабилитация, електрификация и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация на железопътни участъци. И през новия програмен период 2021 – 2027 г. усилията ще бъдат насочени към привличане на пътници и товари чрез подобряване на качеството на железопътната инфраструктура. Инвестициите ще намалят настоящата зависимост на сектора от изкопаемите горива и ще подкрепят амбициозната цел за намаляване на емисиите на CO2 от транспорта с 90% до 2050 г.
Г-жа Монфре се запозна с хода на строително–монтажните работи по гара Чирпан, както и с археологическите находки, разположени в землището на града. Към настоящия момент в гара Чирпан са изградени железен път и контактна мрежа по коловози 1, 2, 3 и 4, монтирани са перонните елементи, и е положена временна настилка по пероните. По приемното здание на гара Чирпан е изпълнено усилване на покривната плоча на сградата, изградена е електрическата инсталация и водопроводната система. Към момента се монтират перонните навеси, изпълняват се дейности по фасадата на приемното здание, полагат се подовата настилка и стенните облицовки в приемното здание на гара Чирпан.
По време на подготовката на трасето за строителни работи и модернизация на железопътен участък „Оризово – Михайлово“ са открити шест археологически обекта от различни епохи. Разкрити са множество жилищни сгради с помощни помещения, полувкопани жилища – землянки, стопанска постройка, вкопани структури – ями с различно предназначение от периода на Средновековието. Проучени са и редица съоръжения от късножелязната епоха, късния халколит и неолита. Установено е, че обектите се намират на древния път „Филипопол – Берое“ и са в близост до Виа Диагоналис, който свързва Западна Европа с Константинопол.
Модернизацията на железопътен участък Оризово-Михайлово, където попада и жп гара Чирпан, е част от проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, Фаза 2“ и се осъществява със съфинансиране от Кохезионния фонд на Европейския съюз, чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. След приключването му цялата отсечка с дължина 37 км ще бъде удвоена. В по-голямата си част участъкът между Оризово и Михайлово ще бъде изграден по ново трасе и ще позволява скорост за движение на влаковете от 160 км/ч. В рамките на проекта ще бъдат изградени нов железен път, контактна мрежа и тунел с дължина 835 метра, както и изграждане на ново приемно здание в гара Оризово и рехабилитация на съществуващата гара Чирпан. Дейностите по договора включват проектиране и строителство, а неговата стойност е 217 982 167 лева без ДДС.
Г-жа Монфре посети и жп гара Стара Загора, която е във финален етап от процеса на пълно архитектурно и функционално обновяване. След приключване на ремонта гаровият комплекс ще отговори на съвременните нужди на пътниците, всички актуални норми за функционалност и на всички приложими български и европейски изисквания за достъпна среда. Жп гара Стара Загора ще разполага и с нова фотоволтаична система, която да спомогне за задоволяването на енергийните нужди на гаровия комплекс.
По време на посещението на г-жа Монфре началникът на жп гарата в Стара Загора, инж. Марин Георгиев, сподели любопитни факти от историята й. В една от стените в чакалнята, под специален мемориален надпис, строителите на съвременното приемно здание са оставили послание към идните поколения – „капсула на времето“. Тя ще бъде запазена и след реконструкцията на гаровия комплекс ще бъде върната в същата стена, като заедно с нея ще бъде поставена и нова с послание към бъдните поколения от днешна гледна точка. Двете капсули ще бъдат поставени тържествено една до друга, в ниши, затворени с прозрачни прегради, за да бъдат видими и да напомнят на гражданите и гостите на град Стара Загора за историята на гаровия комплекс. Реконструкцията на гаров комплекс Стара Загора се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г., а стойността на договора за строителство на обекта е 9 726 944 лева без ДДС.