Пълно наименование на проекта |
Модернизация на железопътна линия София – Драгоман-сръбска граница: жп участък Волуяк – Драгоман - фаза 1 BG16M1OP001-1.001-0006-C01 |
Фонд |
Кохезионен Фонд |
Оперативна програма |
ОПТТИ 2014 - 2020 |
Държава |
България |
Регион |
Югозападен |
Кратко описание на проекта |
Основната цел на проекта е да се реализира модернизацията на железопътна линия София–Драгоман-граница с Република Сърбия: жп участък Волуяк–Драгоман (фаза 1) в съответствие с Регламент 1315/2013 за трансевропейската транспортна мрежа (TETM) „основна“ и „разширена“ мрежа и осигуряване на ефективен и ефикасен транспорт. Проектът включва частично удвояване и модернизация на елементите на железопътната инфраструктура на жп участък Волуяк-Драгоман с дължина 33,34 км, съгласно изискванията на ТСОС и на Регламент 1315/2013 за скорост 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товари влакове.
|
Описание на проекта и цели |
В участък Волуяк-Петърч ще бъде удвоена приблизително 12 км жп линия, както и ще се изгради нова жп гара и нова спирка Костинброд. Коловозното развитие, контактната мрежа и пероните също ще бъдат изцяло модернизирани, като те ще предоставят достъпна среда за пътуващите. Ще бъде изградена нова тръбоканална мрежа за нуждите на системите за сигнализация, а системата SCADA ще се надгради. Безопасността ще се гарантира чрез изграждане на нови пешеходни подлези/надлези и пътни надлези, недопускащи пресичане на жп линия в участъка на едно ниво. В урбанизираните територии ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения и предпазни огради за районите около гарите. |
Резултати, постижения, влияние |
Строителството на отсечката от Петърч до Драгоман включва включва модернизация с удвояване на жп участък от приблизително 17 км и 6,5 км модернизация на единична жп линия. В рамките на обекта са включени също дейности за модернизация на коловозно развитие, перони и контактна мрежа, както и изграждане на нова жп гара Сливница и ново приемно здание в Петърч. В Алдомировци е заложена реконструкция на приемното здания, а по протежението на целия железопътен участък ще бъдат модернизирани всички съоръжения на жп инфраструктурата. В рамките на проекта ще бъдат изградени 5 пътни надлеза, 2 жп надлеза, 1 жп естакада и нова водоотводна система за целия участък. За да бъде сведен до минимум шума за живеещите в района на гарите ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 3 864 м. Предвижда се и изграждане на нови маршрутни компютърни централизации (МКЦ) за гарите в участък Костинброд-Драгоман, нови телекомуникационни системи: оперативно-диспечерски комуникации, автоматични телефони, гарови часовници, информационна система за пътници, електрозахранване и видеонаблюдение. Ще бъдат изградени и обособени експлоатационни и технически помещения за персонала, поддържащ сигналните и телекомуникационните съоръжения. Проектът ще допринесе за подобряване на свързаността на България с Централна и Западна Европа, както и за повишаване на конкурентоспособността на железопътния транспорт. С изпълнението на проекта ще бъде постигната скорост до 160 км/ч., с което времепътуването от София до Драгоман с влак ще се съкрати от 62 на 32 минути.
|
Бюджет на проекта |
304 333 486.81 лв. |
% принос на ЕС |
85 % |
Европейско съфинансиранев лева |
141 276 995.00 лв. |
Национално съфинансиранев лева |
24 931 234.41 лв. |
Собствени средства |
138 125 257.40 лв. |
Начална дата |
20.05.2019 г. |
Финална дата |
31.12.2023 г. |
Бенефициент |
ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“ |
Контакти на бенефициента |
ЦУ, София, 1320, бул. "Княгиня Мария Луиза" №110 |
Уеб сайт на проекта |
https://www.rail-infra.bg/bg/1
|