Изграждане на Лот 1 Западна дъга на Софийски околовръстен път - фаза 2

Пълно наименование на проекта

Изграждане на Лот 1 „Западна дъга на Софийски околовръстен път /СОП/“, фаза 2

BG16M1OP001-2.001-0002-C04

 

Фонд

Кохезионен фонд

Оперативна програма

Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020

Държава

България

Регион

Югозападен район, Област София град

Кратко описание на проекта 

Западната дъга на Софийския околовръстен път е продължение на автомагистрала „Люлин” и е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, който на територията на Република България свързва Видин с Кулата.

С решение на Министерския съвет от 27 декември 2018 г. официално името на АМ „Калотина-София“ се преименува на АМ „Европа“, като към нея се добавя построения вече участък от Северна скоростна тангента.

Описание на проекта и цели 

Проект АМ „Калотина-София“, Лот 1 „Западна дъга на Софийски околовръстен път“ обхваща съществуващото трасе на Софийски околовръстен път (СОП)  с дейности по реконструкция и разширение на пътния участък от връзката с АМ „Люлин“ до връзката със Северна скоростна тангента (ССТ). Трасето е част от околовръстния път на София (републикански път II-18) и осигурява връзка между AM „Люлин“, ССТ и направлението „Калотина-Капитан Андреево“. Участъкът се намира в рамките на градския район на град София и съгласно класификацията на уличната мрежа на столицата се определя като първи функционален клас - градска магистрала с непрекъснат режим на автомобилното движение. С реализацията на проекта пътят ще осигурява комуникационна връзка от и към Република Сърбия, западно европейската пътна мрежа и с магистралната мрежа, която е в процес на изграждане в Република България, ще се осигурява безконфликтно разпределение на местния и транзитен трафик. В съответствие с предпроектните проучвания трасето включва:

  • Участък 1 – от пътен възел с АМ „Люлин“ до  пътен възел „Сливница“ и река Какач, който се финансира по ОП „Транспорт“ 2007 -2013г.
  • Участък 2 – от река Какач до връзката със Северна скоростна тангента.

Изпълнението на проекта, свързан  със строителството на нова пътна инфраструктура  е разделено в две фази:

Фаза 1 (за финансиране по ОПТ 2007-2013):

1. Изграждане на Участък 1 – от пътен възел с АМ „Люлин“ до  пътен възел „Сливница“ и река Какач

2. Частично изграждане на  Участък 2, която включва:

2.1. Частично изпълнение на мостово съоръжение, част от п.в. бул. „Стефансон“, изпълнение на земни работи, изпълнение на пилоти, надпилотни плочи, стълбове, устои, главни греди, пътна плоча и тротоарни блокове;

2.2. Строителство на 0,678 км пътна част, до ниво полагане на пласт от неплътен асфалтобетон, което включва изпълнение на земни работи – изкопи, насипи, изграждане на отводнителни съоръжения/.

Фаза 2 (за финансиране по ОПТТИ 2014-2020) включва изграждането на останалата част от Участък 2 от река Какач до връзката със ССТ,  включително съответните надлези и съоръжения. Общата дължина на обекта, която ще бъде изградена със средства по ОПТТИ 2014-2020 г. е 4 506 м. пълен проектен габарит, 344 м. дясно пътно платно в посока Северна скоростна тангента от км 1+290.46 до км 1+634.46 и 678 м. ляво пътно платно на автомагистралата от км 4+430 до км 4+900 и от км 6+100 до км 6+308.17.

Новото строителство включва основно комуникационни и транспортни възли, които са изградени в точките на пресичане със съществуващите пътища и железопътни трасета, чието местоположение е както следва:

  • Дясното пътно платно от пътен възел „бул. Стефансон“ на км 1+320;
  • Пътен възел при бул. „Ломско шосе“ на км 3+180;
  • Пътен възел при Северна скоростна тангента (ССТ) и направлението “Калотина-Капитан Андреево”;
  • Пътна връзка за ж.п. гара Волуяк на км 1+620;
  • Пътна връзка за с. Мрамор на км 4+000;
  • Пресичания на ж.п. трасето на км 1+380 и на км 1+560.

Новопостроеното трасе има следните технически параметри: проектна скорост: 80 км/h, 6 ленти за движение, а в определен участък са изградени 2 локални платна и 2 тротоара. Няколко големи съоръжения са изградени по трасето: подлез при бул. „Стефансон” и 4 надлеза: над  бул. „Стефансон”; над бул. „Ломско шосе” при п.в. „Ломско шосе”; надлез по пътя за с. Мрамор над СОП ; надлез над СОП по ССТ. За преминаването над бул. „Стефансон“, железопътните линии и пътя към жп гара Волуяк е проектирана обща мостова конструкция.

 Проектът носи реални ползи и допринася съществено за :

  • Изграждане на липсващата част от градската магистрала;
  • Отстраняване на препятствията по транспортните мрежи;
  • Значително намаляване на пътно-транспортните произшествия по новия маршрут;
  • Подобряване комфорта на движението - спестено време, по-висока средна скорост, избягване на задръстванията;
  • Пренасочване на трафика извън София, което води до подобряване на качеството на живот с намаляване на нивата на шум, вибрации и вредни емисии, засягащи населението;
  • Подобряване на транспортните услуги в столицата, подпомагайки развитието на обществения транспорт.

Реализацията на проекта цели да допринесе за решаване на следните проблеми на автомобилния транспорт, определени в ОПТТИ 2014-2020 г.:

  • Увеличаване на пропускателната способност на участъка;
  • Завършване на част от основната магистрална мрежа за осигуряване на качествени, високоскоростни връзки между България и Румъния, Гърция и Сърбия и между София и Сливница, Драгоман и ГКПП Калотина;
  • Подобряване на пътната инфраструктура, която не отговаря на изискванията за непрекъснат, удобен и безопасен транспорт;
  • Извеждане на транзитния трафик от населените места.

 

Резултати, постижения, влияние 

Изградената по Фаза 2 по ОПТТИ 2014-2020 г. магистрала е с дължина 5,529 км, като резултатите от проекта са:

  • По-добра функционалност на националната и транс-европейската транспортни мрежи чрез увеличаване на проектната скорост на 80-100 км/ч, съкращаване на времето за пътуване и намаляване на оперативните разходи;
  • Намаляване броя на произшествията и осигуряване на безопасно и комфортно пътуване, в резултат на подобрената инфраструктура. Кръстовищата на едно ниво, тежкия трафик и условията при изпреварване на превозните средства по двулентови пътища са предпоставка за пътно-транспортни произшествия. Изпълнението на Фаза 2 от проекта ще допринесе за намаляване на броя на пътно-транспортните произшествия чрез подобряване на условията за движение, премахване на опасните участъци на съществуващото трасе и създаване на хомогенни условия за движението, избягване на кръстовищата на едно ниво;
  • Намаляване на задръстванията по пътищата, нивата на шума и замърсяването на околната среда, подобряване на качеството на живот и създаване на по-добри условия за повишаване на заетостта;
  • Подобряване на базисната инфраструктура като условие за подобряване на качеството на живот, физическата и жизнена среда и съответно като предпоставка за устойчиво развитие;
  • Повишаване конкурентоспособността на икономиката за постигане на висок и устойчив растеж;
  • Развитие на човешкия капитал за осигуряване на по-висока заетост и социална интеграция;
  • Развитие и подобряване на транспортната мрежа и нейното привеждане в съответствие с европейските норми и стандарти;
  • Интегриране на националната транспортна система в транспортната мрежа на ЕС.

Бюджет на проекта

Обща стойност на проекта – 115 671 717,60 лева;

Обща стойност на допустимите по Програма ОПТТИ разходи – 115 408 769,04 лева

% принос на ЕС

 85 %

Европейско съфинансиране в лева

98 097 453,68 

Национално съфинансиране в лева

17 311 315,36 

Собствени средства

262 948,56 лева

Начална дата

21.10.2015 г. (подписан договор за изпълнение на строително-монтажните работи); 11.08.2016 г. (дата на договора за безвъзмездна финансова помощ)

Финална дата

30.06.2020 г. (краен срок на договора за безвъзмездна финансова помощ)

Бенефициент

Агенция „Пътна инфраструктура“

Контакти на бенефициента

Адрес: 1606 София, бул. “Македония” №3, тел.: 02/91 73 248, 02/91 73 246; факс 02/ 986 6958, 02/ 988 8132

Председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ – Георги Терзийски

Уеб сайт на проекта

http://www.api.bg/index.php/bg/proekti/opt/zapadna-dga-na-sofijskiya-okolovrsten-pt-uchastk-2/

http://2020.eufunds.bg/bg/2/0/Project/Details?contractId=Lr8N4kEsocU%3D&isHistoric=False

Награди, участия в конкурси

 

Проектът е спечелил първа награда в категорията „Транспортна пътна инфраструктура“ пo вpeмe нa cпeциaлнoтo издaниe нa инициaтивaтa „Іnfrаѕtruсturе Вulgаrіа Аwаrdѕ 2018“, чacт oт ĸaлeндapa нa cъбитиятa нa Бългapcĸoтo пpeдceдaтeлcтвo нa Cъвeтa нa EC 2018.

 

Таг