| 
 Пълно наименование на проекта  | 
 Изграждане на Лот 1 „Западна дъга на Софийски околовръстен път /СОП/“, фаза 2 BG16M1OP001-2.001-0002-C04 
  | 
| 
 Фонд  | 
 Кохезионен фонд  | 
| 
 Оперативна програма  | 
 Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020  | 
| 
 Държава  | 
 България  | 
| 
 Регион  | 
 Югозападен район, Област София град  | 
| 
 Кратко описание на проекта  | 
 Западната дъга на Софийския околовръстен път е продължение на автомагистрала „Люлин” и е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, който на територията на Република България свързва Видин с Кулата. С решение на Министерския съвет от 27 декември 2018 г. официално името на АМ „Калотина-София“ се преименува на АМ „Европа“, като към нея се добавя построения вече участък от Северна скоростна тангента.  | 
| 
 Описание на проекта и цели  | 
 Проект АМ „Калотина-София“, Лот 1 „Западна дъга на Софийски околовръстен път“ обхваща съществуващото трасе на Софийски околовръстен път (СОП) с дейности по реконструкция и разширение на пътния участък от връзката с АМ „Люлин“ до връзката със Северна скоростна тангента (ССТ). Трасето е част от околовръстния път на София (републикански път II-18) и осигурява връзка между AM „Люлин“, ССТ и направлението „Калотина-Капитан Андреево“. Участъкът се намира в рамките на градския район на град София и съгласно класификацията на уличната мрежа на столицата се определя като първи функционален клас - градска магистрала с непрекъснат режим на автомобилното движение. С реализацията на проекта пътят ще осигурява комуникационна връзка от и към Република Сърбия, западно европейската пътна мрежа и с магистралната мрежа, която е в процес на изграждане в Република България, ще се осигурява безконфликтно разпределение на местния и транзитен трафик. В съответствие с предпроектните проучвания трасето включва: 
 Изпълнението на проекта, свързан със строителството на нова пътна инфраструктура е разделено в две фази: Фаза 1 (за финансиране по ОПТ 2007-2013): 1. Изграждане на Участък 1 – от пътен възел с АМ „Люлин“ до пътен възел „Сливница“ и река Какач 2. Частично изграждане на Участък 2, която включва: 2.1. Частично изпълнение на мостово съоръжение, част от п.в. бул. „Стефансон“, изпълнение на земни работи, изпълнение на пилоти, надпилотни плочи, стълбове, устои, главни греди, пътна плоча и тротоарни блокове; 2.2. Строителство на 0,678 км пътна част, до ниво полагане на пласт от неплътен асфалтобетон, което включва изпълнение на земни работи – изкопи, насипи, изграждане на отводнителни съоръжения/. Фаза 2 (за финансиране по ОПТТИ 2014-2020) включва изграждането на останалата част от Участък 2 от река Какач до връзката със ССТ, включително съответните надлези и съоръжения. Общата дължина на обекта, която ще бъде изградена със средства по ОПТТИ 2014-2020 г. е 4 506 м. пълен проектен габарит, 344 м. дясно пътно платно в посока Северна скоростна тангента от км 1+290.46 до км 1+634.46 и 678 м. ляво пътно платно на автомагистралата от км 4+430 до км 4+900 и от км 6+100 до км 6+308.17. Новото строителство включва основно комуникационни и транспортни възли, които са изградени в точките на пресичане със съществуващите пътища и железопътни трасета, чието местоположение е както следва: 
 Новопостроеното трасе има следните технически параметри: проектна скорост: 80 км/h, 6 ленти за движение, а в определен участък са изградени 2 локални платна и 2 тротоара. Няколко големи съоръжения са изградени по трасето: подлез при бул. „Стефансон” и 4 надлеза: над бул. „Стефансон”; над бул. „Ломско шосе” при п.в. „Ломско шосе”; надлез по пътя за с. Мрамор над СОП ; надлез над СОП по ССТ. За преминаването над бул. „Стефансон“, железопътните линии и пътя към жп гара Волуяк е проектирана обща мостова конструкция. Проектът носи реални ползи и допринася съществено за : 
 Реализацията на проекта цели да допринесе за решаване на следните проблеми на автомобилния транспорт, определени в ОПТТИ 2014-2020 г.: 
 
  | 
| 
 Резултати, постижения, влияние  | 
 Изградената по Фаза 2 по ОПТТИ 2014-2020 г. магистрала е с дължина 5,529 км, като резултатите от проекта са: 
  | 
| 
 Бюджет на проекта  | 
 Обща стойност на проекта – 115 671 717,60 лева; Обща стойност на допустимите по Програма ОПТТИ разходи – 115 408 769,04 лева  | 
| 
 % принос на ЕС  | 
 85 %  | 
| 
 Европейско съфинансиране в лева  | 
 98 097 453,68  | 
| 
 Национално съфинансиране в лева  | 
 17 311 315,36  | 
| 
 Собствени средства  | 
 262 948,56 лева  | 
| 
 Начална дата  | 
 21.10.2015 г. (подписан договор за изпълнение на строително-монтажните работи); 11.08.2016 г. (дата на договора за безвъзмездна финансова помощ)  | 
| 
 Финална дата  | 
 30.06.2020 г. (краен срок на договора за безвъзмездна финансова помощ)  | 
| 
 Бенефициент  | 
 Агенция „Пътна инфраструктура“  | 
| 
 Контакти на бенефициента  | 
 Адрес: 1606 София, бул. “Македония” №3, тел.: 02/91 73 248, 02/91 73 246; факс 02/ 986 6958, 02/ 988 8132 Председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ – Георги Терзийски  | 
| 
 Уеб сайт на проекта  | 
 http://www.api.bg/index.php/bg/proekti/opt/zapadna-dga-na-sofijskiya-okolovrsten-pt-uchastk-2/ http://2020.eufunds.bg/bg/2/0/Project/Details?contractId=Lr8N4kEsocU%3D&isHistoric=False  | 
| 
 Награди, участия в конкурси 
  | 
 Проектът е спечелил първа награда в категорията „Транспортна пътна инфраструктура“ пo вpeмe нa cпeциaлнoтo издaниe нa инициaтивaтa „Іnfrаѕtruсturе Вulgаrіа Аwаrdѕ 2018“, чacт oт ĸaлeндapa нa cъбитиятa нa Бългapcĸoтo пpeдceдaтeлcтвo нa Cъвeтa нa EC 2018.  | 
| 
 
  | 
