Най-важната цел на настоящата Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. е да бъдат успешно завършени всички мащабни транспортни инфраструктурни проекти, които бяха започнати през периода 2014-2020 г. и поради редица обективни фактори, като например военния конфликт в Украйна, прекъсването на логистичните вериги за доставки, COVID-кризата и др., все още не са приключили.
„Няма смисъл да се затрупваме с проекти и да стартираме прекалено много нови инициативи, без да сме си довършили предишната работа – това показва анализа на добрите практики и научените уроци на база натрупания от нас опит от двата досегашни програмни периода“, изтъкна Мартин Георгиев, Ръководител на Управляващия орган на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. (ПТС) по време на откриването на кръгла маса, организирана от Камарата на строителите в България и в. „Строител“.
Едновременно с това се работи и по подготовката и одобрението на новите проекти, заложени в Програмата. По част от тях, като напр. изграждането на АМ „Русе – Велико Търново“, вече се извършват строителни дейности, въпреки че все още предстои подаване и одобрение на Апликационната форма на проекта в Управляващия орган на ПТС.
„По-различното през този програмен период е, че Програмата се отваря и за външни бенефициенти“, подчерта г-н Георгиев.
Като предизвикателство пред строителния бранш той посочи, че вероятно в бъдеще познатият досега тип Кохезионна политика и програми няма да продължат да съществуват в този си вид.
Според това, което се обсъжда до момента като подход, финансирането от Европейския съюз най-вероятно ще се осъществява по един от двата начина:
-
- Или на принципа на Механизма за свързване на Европа – „конкретно финансиране за конкретен проект, който се изпълнява в някакъв времеви отрязък“ (тип “use it or lose it”);
- Или на принципа на Плана за възстановяване и устойчивост - „глобално финансиране за всички типове инвестиции в страната – инвестициите вървят ръка-за-ръка с организационни мерки и реформи. Правиш ги и получаваш финансиране.“
Както и да се осъществяват проектите за в бъдеще, целта сега е да се навакса полученото забавяне и да се реализират започнатите транспортни проекти като „Елин Пелин – Костенец“ – фаза 2/ Етап 2 на проект „Пловдив - Бургас, фаза 2”/ „Волуяк – Драгоман“ – фаза 2/ довършването на АМ „Струма“ , Лот 3.2 (през Кресненското дефиле) и т.н.