МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНАТА ЛИНИЯ СОФИЯ – ДРАГОМАН – СРЪБСКА ГРАНИЦА, ЖП УЧАСТЪК ВОЛУЯК - ДРАГОМАН – ФАЗА 2

Административен договор за предоставяне на БФП № ДПТС-11/09.12.2024 г.

Стойност на проекта: 331 747 941,77 лв.

Принос на ЕС:  281 985 750,51 лв.

Национално съфинансиране: 49 762 191,26 лв.

С изпълнение на проект  „Модернизация на железопътната линия София – Драгоман – сръбска граница, жп участък Волуяк - Драгоман“, Фаза 2 , ще бъдат частично удвоени и модернизирани елементите на железопътната инфраструктура в жп участък Волуяк-Драгоман с дължина 33,34 км за скорост 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товари влакове.

Реализацията на проекта ще доведе до премахване ограниченията за скорост и капацитет на потоците на железопътния трафик, съответствие на железопътната инфраструктура с европейските изисквания към TEN-T коридорите на основната мрежа и с политиките на ЕС за устойчивото развитие на железопътния транспорт в региона.

Дейностите по модернизация на участъка Волуяк – Драгоман включват частично удвояване на линията, модернизация на системите за сигнализация и телекомуникации с цел въвеждане на Европейска система за управление на железопътното движение (ERTMS) и осигуряване на възможност за приемане на влакове с дължина до 740 м във всички гари, в т.ч. и в гара Драгоман, която ще продължи да изпълнява функции на гранична гара до пускането в експлоатация на новата гранична гара, която ще бъде изградена до 2030 г. в участъка Драгоман–сръбска граница.

Проектът включва следните основни компоненти:

  • Модернизация на железопътното трасе в съществуващия еднопътен електрифициран участък   Волуяк –  Драгоман и изграждане на нов втори електрифициран коловоз в участъка Волуяк – РП Алдомировци Запад ( от км 9+200 до км 36+ 420);
  • Модернизация на коловозното развитие и контактна мрежа в гарите Костинброд, Петърч, Алдомировци и Драгоман и изграждане на нова гара Сливница;
  •  Строителство на нови перони с осигурен достъп до тях (пешеходни подлези/надлези) в гарите Костинброд, Петърч, Сливница, Драгоман и спирка Костинброд
  • Модернизация на съществуващи съоръжения и изграждане на нови съоръжения;
  • Строителство на шумозащитни съоръжения в урбанизирани територии и предпазни огради за районите на гарите;
  • Строителство на нови приемни здания на гарите Костинброд, Петърч, Сливница, Алдомировци и Драгоман и спирка Костинброд.
  • Изграждане на нова тръбнакабелопроводна  мрежа за нуждите на системите за сигнализация, телекомуникация, енергетика и инсталиране на оптичен кабел;
  • Надграждане на система SCADA;
  • Инсталиране на  5 нови маршрутно - компютърни централизации в гарите Костинброд, Петърч, Сливница, Алдомировци и Драгоман;
  • Проектиране и внедряване на Европейска система за управление на влаковете (ERTMS);

Основни цели:

Основната цел на проекта за модернизация на жп участък Волуяк - Драгоман е да осигури необходимия капацитет, оптимизиране на съществуващата инфраструктура за по-добра безопасност на железопътната мрежа и необходимите железопътни услуги в съответствие с изискванията на ТЕТМ. Проектът,  ще допринесе за укрепване на устойчивото развитие на националния транспортен пазар и конкурентна интеграция на националната железопътна мрежа в евроазиатския транспортен пазар, за изпълнението на ТЕТМ, AGC, AGTC и TER , както и:

  • нарастване обема на превозваните товари и броя пътници по жп линията, вследствие на подобрени характеристики на участъците по отношение на скорост, време на пътуване, честота, безопасност и надеждност на обслужването
  • пренасочване на товари и пътници от вътрешния и международния автомобилен транспорт към железопътния транспорт, което ще допринесе за устойчивото развитие на транспортния сектор, както и за намаляването на негативното влияние на транспорта върху околната среда
  • осигуряване на необходимия капацитет и подходящи условия за прехвърляне на транзитните потоци между страните в централна и западна Европа и Турция от автомобилен към жп транспорт, което ще има благоприятно отражение върху намаляването на автомобилния трафик и повишаване на пътната безопасност по основното транзитно направление през България
  • подобряване на безопасността на железопътните превози чрез отстраняване на прелезите на едно ниво и изграждане на пътни и пешеходни подлези/ надлези
  • осигуряване на безпрепятствена мобилност и достъпност до железопътната инфраструктура за всички потребители, особено за хората с намалена подвижност.

Специфична цел на проекта:

Специфичната цел на проекта е подобряване на качеството на железопътната линия и привличане на повече трафик към железопътния транспорт чрез:

-           Поетапно постигане на оперативната съвместимост на жп мрежа по основните маршрути на ТЕТМ и подобряване на трансграничните участъци;

-           Увеличаване на обема на превозваните товари по линията, в резултат на подобрени характеристики на линията по отношение на капацитет, скорост, честота, и качество, безопасност и надеждност на  услугата;

-           Намаляване на експлоатационните разходи и разходите за поддържане;

-           Пренасочване на товари от автомобилния към железопътния транспорт, което ще намали пробега на товарните автомобили и така - емисиите от парникови газове;

-           Подкрепа за развитието на важни икономически центрове от Западен регион на България, което от своя страна ще увеличи доходите на населението в този регион;

-           Осигуряване на равен достъп до железопътната инфраструктура и услуги за лица с увреждания и лица с намалена подвижност;

₋           Намаляване на замърсяването на околната среда в районите, през които минава железопътната линия.

 

До края на 2023 г. проектът е финансиран по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Дейностите по проект „Модернизация на железопътната линия София – Драгоман – сръбска граница, жп участък Волуяк - Драгоман“ стартират през 2021 г.  и се изпълняват със значителна забава поради натрупано закъснение от тромави и продължителни отчуждителни процедури, обжалване на РМС, забавяне на тръжните процедури за обществената поръчка с предмет „Проектиране и строителство на Европейска система за управление на влаковете (ERTMS) и необходимостта от продължаване на процедурата по пълното археологическо проучване на Обект 10 и глобалната пандемия от COVID-SARS-2, което надхвърля срока за изпълнение на Договор № ДОПТТИ-2/12.05.2022 г. Предвид тези обстоятелства, е предложено намаляване обхвата на Фаза 1, с прехвърляне на част от дейностите към Фаза 2, като финансирането се разпределя между програми Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. (ОПТТИ) – Фаза 1 и Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. (ПТС) – Фаза 2.

Изпълнението на проекта се изпълнява  е по сключени договори както следва:

Договор № 11366/22.03.2021 г. с предмет:  „Проектиране на железен път, контактна мрежа, съоръжения, строителство и авторски надзор на участък Волуяк – Петърч“ – Обособена позиция 1.

Строителството в отсечката Волуяк-Петърч, включва удвояване на приблизително 12 км  електрифицирана жп линия, изграждане на нова жп гара и нова спирка Костинброд. Цялостна модернизация на коловозното развитие, контактната мрежа и пероните с осигурена достъпна среда за пътниците в гара Костинброд и спирка Костинброд.  Изграждане на нова тръбнакобелопроводна  мрежа за нуждите на системите за сигнализация, надграждане на системата SCADA и изграждане на нова водоотводна система за целия участък.  Безопасността ще се гарантира чрез изграждане на нови пешеходни подлези/надлези и пътни надлези, недопускащи пресичане на жп линия в участъка на едно ниво. В урбанизираните територии ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения и предпазни огради за районите около гарите.

Изпълнител: ДЗЗД "ВИСТРА"

Строителен надзор: „КОНСУЛТАНТ ВДС“ ДЗЗД

Договор № 11365/22.03.2021 г. с предмет „Строителство на железен път, контактна мрежа, съоръжения на участък Петърч-Драгоман, проектиране, строителство и авторски надзор на системи за сигнализация и телекомуникации на участък Волуяк - Драгоман“ – Обособена позиция 2

Строителството на отсечката от Петърч до Драгоман включва модернизация с удвояване на жп участък от приблизително 17 км и 6,5 км модернизация на единична жп линия. В рамките на обекта са включени също дейности за модернизация на коловозно развитие, перони и контактна мрежа в гарите Петърч, Алдомировци и Драгоман, както и изграждане на нова жп гара Сливница и нови приемни здания в гарите Петърч, Сливница, Алдомировци и Драгоман. По протежението на целия железопътен участък ще бъдат модернизирани всички съоръжения на жп инфраструктурата. В рамките на проекта ще бъдат изградени 5 пътни надлеза, 1 жп мост и 3 пътни подлеза и нова водоотводна система за целия участък. За да бъде сведен до минимум шума за живеещите в района на гарите ще бъдат изградени и шумозащитни съоръжения  както и предпазни огради за районите около гарите. Предвижда се и изграждане на нови маршрутни компютърни централизации (МКЦ) за гарите в участък Костинброд-Драгоман, нови телекомуникационни системи: оперативно-диспечерски комуникации, автоматични телефони, гарови часовници, информационна система за пътници, електрозахранване и видеонаблюдение.

Изпълнител: „ТЕРНА“ АД

Строителен надзор: КОНСУЛТАНТ ВДС“ ДЗЗД

В обхвата на проекта е включено и внедряването на Европейска система за управление на влаковете (ERTMS) в жп участък Волуяк – Драгоман,  която включва:

  • Проектиране и строителство на система ERTMS/ETCS L1, Базов вариант 4, Версия 1 (Набор спецификации CCS TSI 2023 (Ref. TBD)) и интерфейс със система МКЦ.
  • Проектиране и строителство на системи за мобилни комуникации ETCS/ GSM-R (voice communication) Базова вариант 1 (само за глас, не включва FRMCS и ERTMS/АТО)
  • Авторски надзор.

За  внедряването на Европейска система за управление на влаковете (ERTMS) в жп участък Волуяк – Драгоман е обявена обществена поръчка с предмет „Проектиране и строителство на Европейска система за управление на влаковете (ERTMS) за проект „Модернизация на железопътна линия София - Драгоман - сръбска граница, жп участък Волуяк – Драгоман”

Изпълнител: в процес на избор на Изпълнител

Строителен надзор: КОНСУЛТАНТ ВДС“ ДЗЗД

 

Дейности по проекта, които ще бъдат изпълнени във Фаза 2, с финансиране по Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.

Закупуване на земя:

Завършване на отчуждителните процедури и придобиване на поземлените имоти  за 4-ти нови пътни съоръжение в участъка Волуяк - Петърч.

Модернизация на железопътен участък Волуяк - Драгоман/строителство:

Железен път

Модернизация с удвояване на жп участък от приблизително 29 000 м  ( приблизителна разгъната дължина 56 000 м ) и приблизително 6 500  м модернизация на единична жп линия  и коловозни развития в гарите Костинброд, Петърч, Алдомировци и Драгоман и изграждане на нова гара Сливница.  

Изграждане на разделен пост Алдомировци Изток и Алдомировци Запад.

Съоръжения

Изградени 8 бр. пътни надлези/ подлези,  4  бр. жп моста, 4 бр.  пешеходни надлеза и 1 пешеходен подлез.

Изпълнени водостоци, подпорни стени, шумозащитни и предпазни огради.

Реконструкция на съществуващи пресичания с техническа инфраструктура.

Контактна мрежа

Изпълнение на контактна мрежа в удвоения жп участък с приблизителна дължина 29 000 м                              ( приблизителна разгъната дължина 56 000 м ) и еднопътния участък с  приблизителна дължина  6 500  м както и коловозни развития в гарите Костинброд, Петърч, Алдомировци и Драгоман и нова гара Сливница. 

Системи за сигнализация и телекомуникации

Изпълнение на тръбна канална мрежа в участъка Волуяк – Драгоман, включително и  коловозните развития в гарите.

Монтаж на нови маршрутно-компютърни централизации за гарите Костинброд, Петърч, Сливница, Алдомировци и Драгоман.

Сгради перони и перонни покрития

Изграждане на нови приемни здания в гарите Костинброд, Петърч, Сливница, Алдомировци и Драгоман, спирка Костинброд и Драгоман,  перони и перонни покрития и осигуряване на достъп на лица с намалена подвижност;

 

Упражняване на строителен и авторски надзор по време на строителство за модернизация на железопътен участък Волуяк - Драгоман

Завършени всички дейности, съгласно Техническата спецификация към договора на Консултанта и изискванията на ЗУТ:

Упражнен строителен надзор при извършване на строително монтажни работи, съгласно изискванията на чл. 168 от ЗУТ;

Съставени актове и протоколи, съгласно изискванията на чл. 159 от ЗУТ;

Съставени и регистрирани технически паспорти на новия строеж, съгласно изискванията на чл. 176 б от ЗУТ;

Изготвени Окончателни доклади по договорите, съгласно изискванията на чл. 168 от ЗУТ;

Окомплектована строителна документация, съгласно приложимото българско законодателство по време и при приключването на реализацията на проекта.

Заверена екзекутивна документация.

 

Археологическо наблюдение по време на строителните дейности в железопътен участък Волуяк - Драгоман

Завършено археологическо наблюдение по време на строителните дейности в железопътен участък Волуяк - Драгоман;

Издаден Научен доклад за осъщественото наблюдение.

 

Информация и публичност

В рамките на Фаза 2 ще бъдат изпълнени следните мерки, информиращи обществеността за приноса на ЕС за реализацията на проекта:

Монтирани информационни билбордове; проведени публични събития „рязане на лента“; поставени постоянни информационни табели.

 

Оценка на оперативна съвместимост съгласно ТСОС и националните правила и Независима оценка за целесъобразност на прилагането на процедурата за управление на риска в съответствие с Регламент № 402/2013 на Европейската комисия

Завършена Оценка на оперативна съвместимост съгласно ТСОС и националните правила и Независима оценка за целесъобразност на прилагането на процедурата за управление на риска в съответствие с Регламент № 402/2013 на Европейската комисия.