Рехабилитация на железопътната линия Пловдив - Бургас, Фаза 2 – Етап II

Административен договор за предоставяне на БФП № ДПТС-2/20.03.2024 г.

Обща стойност на проекта за Етап ІІ: 367 195 529 лв. 

Принос на ЕС (КФ): 260 890 120 лв.

Собствено финансиране: 46 039 433 лв. 

През периода 2007-2015 година беше извършена подготовка и изпълнение на рехабилитация на участъци по железопътната линия Пловдив-Бургас. Подготовката беше извършена по програма ИСПА, а изпълнението бе включено в оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.

През периода 2014-2023 г. се извършваха дейности по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас, Фаза 2 – Етап І“, който бе финансиран по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Завършването на дейностите по развитие и рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас продължава със средства от Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 (ПТС) по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас, фаза 2 – Етап ІІ“.

Железопътният участък Пловдив – Стара Загора – Бургас е главна жп линия от железопътната мрежа на Република България и част от Транс-европейската транспортна мрежа и по-конкретно транспортен коридор „Ориент/ Източно Средиземноморски”. Коридорът свързва Северно, Балтийско, Черно и Средиземно море, като така се оптимизира използването на съответните пристанища и морски магистрали. Той включва река Елба като вътрешен воден път и ще подобри мултимодалните връзки между Северна Германия, Чешката република, Панонския регион и Югоизточна Европа. Коридорът продължава през морето от Гърция до Кипър. В България коридорът обхваща направленията Видин-София-Кулата и София-Пловдив-Бургас/ Свиленград – Турска граница.

Очаквани резултати

Железопътната линия Пловдив-Бургас е приоритетна в националната железопътна система и рехабилитацията й ще допринесе за подобряване на качеството на предлаганите услуги и намаляване на транспортните разходи. По-високата скорост и по-високото качество на услугите ще спомогне за повишаване на конкурентоспособността на железопътния в сравнение с другите видове транспорт.

С изпълнението на проекта ще бъдат рехабилитирани/модернизирани жп участъци по линията Пловдив-Бургас, както следва:

  • Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив-Бургас –изграждане на: сигнализация в 18 гари; с-ма за влаков контрол ETCS, ниво 1; с-ма за диспечерска централизация в участъка Маноле-Бургас; с-ма за влакова комуникация GSM-R; полагане на оптичен кабел;
  • Изграждане на надлези/подлези за железопътната линия Пловдив–Бургас на мястото на съществуващи прелези–премахване на жп прелези и изграждане на надлези;
  • Изграждане на защитен лесопояс в междугарието Черноград-Айтос за защита на железния път от неблагоприятни атмосферни влияния;
  • Рехабилитация на жп участък Скутаре–Оризово–подновяване на железен път, реконструиране на мостове, подновяване на съществуваща контактна мрежа и на сигнализация в гари;
  • Модернизация на жп участък Оризово – Михайлово – подновяване и изграждане на железен път и контактна мрежа, реконструиране на мостове, изграждане на тунел, модернизация на ТПС Чирпан, премахване на жп прелези, изграждане на надлези и подновяване на сигнализация в гари;
  • Модернизация на жп участък Ямбол – Зимница, при гара Завой - изграждане на железен път включително в гара Завой, изграждане на мостове, подновяване и изграждане на нова контактна мрежа;
  • Реконструкция на стрелковото развитие на гара Зимница и рехабилитация на контактната мрежа в гарите Зимница и Стралджа – подновяване на железен път, реконструирано коловозно развитие на гара Зимница, подновяване на контактна мрежа в гарите Зимница и Стралджа, подновена сигнализация в гара Зимница;
  • Рехабилитация на железопътната отсечка Стралджа – Церковски – подновяване на железен път.

Цели

Основната цел на проекта е постигането на характеристиките на железопътната инфраструктура в съответствие с Регламент (ЕО) № 1315/2013 за Транс-европейската транспортна мрежа, както и нуждите на потребителите на транспортни услуги за ефективен транспорт.

Специфичната цел на проекта е подобряване на качеството на железопътната линия Пловдив - Бургас и привличане на по-голям трафик към железопътен транспорт чрез:

  • намаляване на времето за пътуване с рехабилитация и модернизация на трасетата по линията Пловдив-Бургас и увеличаване на скоростта до 130 км/ч за участъци Скутаре - Оризово и Стралджа - Церковски, до 160 км/ч за участъците Оризово-Михайлов и Ямбол - Зимница, както и премахване на пресичанията на едно ниво;
  • намаляване на оперативните разходи на доставчиците на услуги с премахване на пресичанията на едно ниво, подновяване на контактната мрежа в гара Зимница и реконструкция на стрелковото развитие в гара Зимница;
  • прехвърляне на превоза на товари от пътен към железопътен транспорт с ползи за пътниците и общността чрез намаляване на разходите и привличане на нов трафик към железопътния транспорт в резултат на увеличаване на скоростта в рехабилитираните и модернизирани железопътни участъци;
  • повишаване на безопасността на движението в резултат на изграждане на ERTMS по жп линията между Пловдив и Бургас. С пълната реализация на рехабилитацията на железопътния участък Пловдив - Бургас ще се постигне увеличаване на капацитета на инфраструктурата чрез подобряване на оперативните параметри и въвеждане на съвременни методи за контрол на движението на влаковете, намаляване на разходите за единица работа, извършвани в железопътната мрежа чрез намаляване на енергийната интензивност на транспорта и намаляване на броя на персонала, повишаване на привлекателността на железопътния транспорт чрез подобряване на качеството на услугите в областта, създаване на условия за обслужване на хората с намалена подвижност и създаване на условия за превоз на пътници и товари, увеличаване на качеството на услугата и намаляване на времето за движение и осигуряване на по-висок стандарт на железопътната мрежа чрез въвеждането на съвременни системи за управление като ERTMS / ETCS, GSM-R, SCADA.

Сключени договори за проектиране, строителство, оценка на съответствието и осъществяване на строителен надзор по време на строителство

 1: „Оценка на съответствието и осъществяване на строителен надзор по време на строителство и координация на договори по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, Фаза 2"

Стойност, съгласно подписан договор: 16 600 000 лв. без ДДС

  • Изпълнител: Консорциум "ЕЖИС-ЕТП-Ай Си Джи" ДЗЗД
  • В процес на изпълнение

  2: „Оценка на съответствието на приложимите национални технически правила и национални правила за безопасност по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, Фаза 2"

Стойност, съгласно подписан договор: 475 000 лв. без ДДС

  • Изпълнител: ТИНСА ЕООД
  • В процес на изпълнение

3: „Независима оценка на пригодността на прилагането на процедурата за управление на риска по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, Фаза 2”

Стойност, съгласно подписан договор: 271 000 лв. без ДДС

  • Изпълнител: ТИНСА ЕООД
  • В процес на изпълнение

4: „Оценка на съответствието с изискванията за оперативна съвместимост, по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас, Фаза 2”

Стойност, съгласно подписан договор: 2 395 000 лв. без ДДС

  • Изпълнител: ТИНСА ЕООД
  • В процес на изпълнение

5: „Реконструкция на стрелковото развитие на гара Зимница и рехабилитация на контактната мрежа в гарите Зимница и Стралджа"

Обхватът на обекта включва реконструкция на стрелковото развитие на гара Зимница, подновяване на железопътни стрелки и железен път с нови релси и траверси, изграждане на нови перони, рехабилитация на приемното здание на гарата, както и  изграждане на нов пешеходен подлез, оборудван с необходимите съоръжения за достъп на лица с намалена подвижност и ремонт на съществуващ подлез.

В района на гарата ще бъдат изградени шумозащитни и предпазни огради и ще бъдат осигурени  паркоместа за автомобили и условия за достъп на лица с намалена подвижност. Ще бъдат изпълнени и дейности по изграждане на нова система за сигнализация в гара Зимница.

  • Стойност, съгласно подписан договор:  26 279 829,71 лв. без ДДС
  • Изпълнител: ВДХ АД
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

 6: „Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив-Бургас"

С изпълнението на дейностите по проекта ще бъде подновена сигнализацията в 18 гари, ще бъде изградена нова система за диспечерско управление на влаковото движение и системи за видеонаблюдение, нова система за влакова защита ETCS, разположена в участъка Маноле-Бургас с дължина 271 км, система за следене параметрите на подвижния състав, телекомуникационна апаратура в участъка Пловдив-Бургас с дължина 293 км, устройства за информация на пътниците и система за влакова комуникация GSM-R.

Предвидена е и рехабилитация на помещенията за сигнализация в 15 гари, помещения за телекомуникации в 31 гари, помещения на диспечери и дежурни ръководители в 19 гари, както и изграждане на нови технически помещения за сигнализация в 4 гари и за телекомуникации в 7 гари.

Стойност, съгласно подписан договор: 184 999 094 лв. без ДДС

  • Изпълнител: Консорциум "Плобур"
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение 

7: „Модернизация на жп участък Оризово-Михайлово"

Двупътният жп участък между Оризово и Михайлово ще бъде изграден в по-голямата си част по ново трасе и ще позволява скорост за движение на влаковете от 160 км/ч. В рамките на проекта ще бъдат изградени нов железен път, контактна мрежа и тунел с дължина 835 метра. Също така ще бъдат премахнати всички железопътни прелези като на тяхно място ще се изградят 5 пътни надлеза и 3 пътни подлеза. По този начин ще се елиминира пресичането на едно ниво и ще се повиши безопасността. Дейностите по обекта включват и подновяване на коловозите и стрелките в гарите Оризово, Чирпан и Михайлово, както и модернизация на системите за сигнализация и телекомуникации. Ще бъде осигурен достъп за лица с намалена подвижност до обновените приемни здания и пероните на гарите и спирките.

Стойност, съгласно подписан договор: 217 982 167 лв. без ДДС

  • Изпълнител: ДЗЗД "Евро жп инфраструктура"
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

8: „Проектиране и изграждане на 12 пътни надлези и един пътен подлез в междугарието Маноле-Белозем и железопътни участъци Михайлово-Хан Аспарух и Безмер-Черноград на мястото на съществуващи прелези по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас, Фаза 2” 

Обособена позиция 1: „Проектиране и изграждане на 2 нови пътни надлези на км 23+800 и км 26+306 в междугарието Маноле – Белозем“

Стойност, съгласно подписан договор: 5 196 405, 89 лева без ДДС

  • Изпълнител: ДЗЗД „ИНЖЕНЕРИНГ НАДЛЕЗИ“
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

 

Обособена позиция 2:  „Проектиране и изграждане на 2 нови пътни надлези на км 85+083 и на км 92+598 в железопътния участък Михайлово-Калояновец“

Стойност, съгласно подписан договор: 7 035 852,60 лева без ДДС

  • Изпълнител: ДЗЗД „Надлези Мх-Кл“
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

Обособена позиция 3: „Проектиране и изграждане на 2 нови пътни надлези на км 97+617 и км 100+113 в междугарието Калояновец-Стара Загора“

Стойност, съгласно подписан договор: 6 323 853,89 лева без ДДС

  • Изпълнител: „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение  

Обособена позиция 4: „Проектиране и изграждане на 1 нов пътен подлез на км. 114+730 и на един нов пътен надлез на км. 119+450 в железопътния участък Калитиново-Хан Аспарух“

Стойност, съгласно подписан договор: 6 819 859,04 лева без ДДС

  • Изпълнител: „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

 

9: „Проектиране и изграждане на 7 надлеза в гара Хан Аспарух и в железопътни участъци Нова Загора-Кермен и Завой-Церковски на мястото на съществуващи прелези по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив–Бургас, Фаза 2”

 

Обособена позиция 1: „Проектиране и изграждане на 1 нов пътен надлез на км 124+657 в гара Хан Аспарух“

Стойност, съгласно подписан договор: 3 123 933,69 лева без ДДС

  • Изпълнител: „Трейс Груп Холд“ АД“
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

 

Обособена позиция 2: „Проектиране и изграждане на 2 нови пътни надлези на км 145+787 и на км 151+770 в железопътния участък Нова Загора-Кермен“

Стойност, съгласно подписан договор: 5 563 476,22 лева без ДДС

  • Изпълнител: „Зебра“ ООД
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

 

Обособена позиция 3: „Проектиране и изграждане на 1 нов пътен надлез на км 158+777 и 1 нов пешеходен надлез на км 160+300 в междугарието Коньово-Кермен“

Стойност, съгласно подписан договор: 2 829 270,00 лева без ДДС

  • Изпълнител: ДЗЗД „БМ Инженеринг“
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение

10: „Проектиране и изграждане на 6 пътни надлеза в железопътни участъци Скутаре-Оризово и Завой-Церковски на мястото на съществуващи прелези по проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив–Бургас, Фаза 2”, по шест обособени позиции

Обособена позиция 6: „Проектиране и изграждане на 1 нов пътен надлез на км. 219+390 в гара Церковски.“

Стойност, съгласно подписан договор: 14 846 778,89 лева без ДДС

  • Изпълнител: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД
  • Строителен надзор: Консорциум „Ежис – ЕТП–Ай Си Джи“
  • В процес на изпълнение