Строителството на метродепо „Земляне“ ще бъде завършено преди края на тази година. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на инспекция на Етап Iот проекта за изграждане на третия метродиаметър в столицата.
В проверката участваха още кметът на гр. София Йорданка Фандъкова, изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД и представители на Управляващия орган на ОПТТИ 2014-2020 г. По думите на министър Желязков проектът за изграждане на метрото в София е най-добрата гаранция и пример за успешно и ефективно усвояване на европейски средства.
Инспекцията се проведе на новопостроеното метродепо „Земляне”, където вече се намират първите 9 от 20-те нови метровлака, които ще обслужват Линия 3. В момента се изграждат два от четирите етапа на Линия 3 на метрото в София: „бул. „Владимир Вазов“ – бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ – Орлов мост – НДК – ж.к. Красно село – ж.к. Овча купел”. Те са с обща дължина 12 км и 12 метростанции.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014–2020 г. и съфинансиране от Столична община.
Строителството на по-голямата част от Етап I (7 км и 7 метростанции) стартира през януари 2016 г., а от 2017 г. започва и изграждането на станцията на бул. „Владимир Вазов” и на метродепото. Към момента, са изградени над 4 км от двупътния тунел, като тунелорпобивната машина е на 50 м от метростанция „Орлов мост“.
Физическото изпълнение на Етап I към 30.09.2018 г. възлиза на около 76%, като на участъците, където е преминала тунелопробивната машина, то надхвърля 80%. В тези участъци е стартирало извършване на архитектурно-довършителни работи на метростанциите, изпълнение на част от релсовите пътища и монтаж на оборудването.
Етап II от Линия 3 е с дължина 4 км и 4 метростанции, а неговото строителство започва през лятото на 2017 г. Проектът предвижда, чрез подлезна връзка от крайната станция, да се преминава под Околовръстното шосе на гр. София. Предвидено е да има изходи към ж.к. „Овча купел”, към кв. „Горна баня” и интермодална връзка с жп линията „София – Перник“.
Участъкът от Етап II следва да бъде завършен в началото на 2020 г. Към момента са изпълнени около 50% от строителните работи.
Прогнозното натоварване с пътници на двата етапа от Линия 3 е около 130 хил. пътници на ден, като освен това тя ще осъществява и интермодални връзки с основни входни артерии в града и с националната жп мрежа в кв. „Горна Баня”. Чрез връзките със съществуващите Линия 1 и Линия 2 на метрото, пътниците ще могат да пътуват и до Летище София, Централна жп гара и Централна автогара - София.