Пълно наименование на проекта |
Проект за проектиране, доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на автоматични перонни преградни врати с вертикално отваряне за 12 метростанции от Линия 1 и Линия 2 на метрото в София BG16M1OP001-4.001-0012-C02 |
Фонд |
Европейски фонд за регионално развитие |
Оперативна програма |
Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г. |
Държава |
България |
Регион |
София |
Кратко описание на проекта |
Настоящият проект е за проектиране, доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на aвтоматични перонни преградни врати с вертикално отваряне на голям отвор за 12 метростанции от Линия 1 на метрото в София. С изпълнението на проекта, включващ монтажа и инсталиране на цялата апаратура, кабели, материали и оборудване в 12 метростанции от Линия 1 на метрото в София, ще се осигури физическа преграда на зоната за пешеходци на пероните в метростанциите от зоната, в която се движат метровлаковете. Определените метростанции по Линия 1 са следнитe: метростанции „Сливница“; „Люлин“; „Западен парк“; „Вардар“; „Константин Величков“; „Опълченска“; „Сердика“; „Софийски университет "Св. Климент Охридски"; „Стадион "Васил Левски" и „Г. М. Димитров“. С Анекс № 1 към договор за БФП № ДОПТТИ-2/03.04.2020 г. метростанциите „Сердика 2“ и „Национален дворец на културата (НДК)“ по Линия 2 се заменят с метростанции „Младост I“ и „ИнтерЕкспо Център - Цариградско шосе“ по Линия 1. |
Описание на проекта и цели |
Автоматичните перонни преградни врати ще бъдат с дължина от 85 метра, отговаряща на дължината на зоната за спиране на влака на пероните в метростанциите, като останалата част от пероните ще бъде затворена с парапети. Височината на aвтоматичните перонни преградни врати ще бъде 170 сm, измерено от нивото на перона. С реализацията на проекта инцидентите в следствие на падане и умишлено навлизане на пътници върху железният път в конкретните метростанции и прилежащите към тях тунели ще бъдат напълно предотвратени. Проектът е в изпълнение от 1.10.2019 г. Основната цел на проекта е да бъде повишена безопасността и сигурността на пътуващите с метрото и да се увеличи надеждността на пътно-транспортните услуги като цяло. Постигането на целта се изразява в предотвратяването на тежки инциденти и смърт в следствие на падане или скачане на релсите на метрото. Следва да се отбележи, че инцидентите от паднали, скочили или блъснати от перона пътници имат тежки последици за здравето и живота на пътника, като при някои от случаите резултатът е трайна неработоспособност и дори смърт. В тези случаи при инцидент се налага временно спиране на работата на метрото до пристигане на компетентните служби („Бърза помощ“ и „Следствена служба“). Тези инциденти водят до прекъсвания на движението на метрото, които достигат до над 2,5 часа и до 40 отменени влака, при най-продължителното спиране, регистрирано за последните 5 години. При този конкретен случай са засегнати около 23 хил. души (само от метростанциите, на които е имало прекъсване на работата), чието време за пътуване се увеличава. С изпълнението на проекта ще бъде повишена сигурността и безопасността в метрото, като цяло и ще бъдат предотвратени инцидентите в следствие на падане или умишлено скачане на пътници върху релсите в най-натоварените метростанции на метрото в София, формиращи 57 % от трафикът с метрото. |
Резултати, постижения, влияние |
12 метростанции, оборудвани с перонни преградни врати
|
Бюджет на проекта |
21 494 400 лева |
% принос на ЕС |
85% |
Европейско съфинансиране |
15 225 200 лева |
Национално съфинансиране |
2 686 800 лева |
Собствени средства |
3 582 400 лева (Столична община) |
Начална дата |
03.04.2020 г. |
Финална дата |
30.11.2023 г. |
Бенефициент |
„Метрополитен” ЕАД |
Контакти на бенефициента |
гр. София, 1000, ул. КНЯЗ БОРИС І 121, тел. 02 9212001 |
Социални медии за проекта (twitter, facebook, Instagram, youtube) |
https://www.facebook.com/SofiaMetroOfficial/ |