Железопътният сектор играе решаваща роля за изпълнението на ангажиментите на ЕС за по-екологична и по-устойчива транспортна инфраструктура. България трябва да осигури климатична устойчивост на своята транспортна инфраструктура и да намали настоящата зависимост на сектора от изкопаеми горива и произтичащите от тях емисии на CO2. Поради това инвестициите в железопътния сектор са от решаващо значение. Това каза ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България г-жа Йорданка Чобанова на официална церемония „първа копка“ в гр. Костинброд за стартиране на строителните дейности на железопътната отсечка от Волуяк до Петърч, част от мащабния проект „Модернизация на жп линия София-Драгоман – сръбска граница, участък Волуяк-Драгоман”.
Инвестициите в модерна железопътна инфраструктура продължават и в този програмен период: те свързват населените места не само в България, но и в Европа, които привличат младите хора и създават трудова заетост. Европейската комисия подкрепя този важен железопътен проект и подпомага финансово неговото изпълнение със над 500 млн. лева, заяви Йорданка Чобанова. Тя допълни, че очаква неговото успешно реализиране, виждайки ангажираността на всички заинтересовани страни, сплотени с ентусиазъм и с усилията да работят заедно.
Строителството на отсечката от Волуяк до Петърч включва модернизация с удвояване на приблизително 12 км електрифицирана жп линия за скорост на движение на влаковете до 160 км/ч. Предвижда се изграждане на нова жп гара и нова спирка Костинброд, като коловозното развитие, контактната мрежа и пероните ще бъдат изцяло модернизирани, ще бъде осигурена достъпна среда за всички пътуващи. Ще бъде изградена нова тръбоканална мрежа за нуждите на системите за сигнализация и енергетика, и инсталиране на оптичен кабел, а системата SCADA ще се надгради. За гарантиране на безопасността и минимизиране на риска от възникване на инциденти ще бъдат изградени нови пешеходни подлези/надлези и пътни надлези, като бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт, автомобилното движение и пътниците. В урбанизираните територии ще бъдат изградени шумозащитни съоръжения и предпазни огради в районите около гарите.
След завършване на модернизацията в железопътния участък от София до Драгоман, времепътуването с влак ще бъде съкратено от 62 на 32 минути.
На събитието присъстваха още представители на бенефициент ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура“ в лицето на председателят на УС на ДП НКЖИ инж. Емилия Никова, генералният директор на ДП НКЖИ инж. Стоян Стоянов, областният управител на Софийска област г-жа Силвия Арнаутска, кметът на Община Костинброд г-н Трайко Младенов, заместник-кметовете на община Костинброд инж. Теодора Гогова, инж. Габриела Трайкова и г-н Александър Ненов, председателят на общински съвет Костинброд д-р Атанас Тенев, кметът на Община Сливница г-н Васко Стоилков, кметът на с. Петърч г-н Борислав Борисов, зам. кметът на община Драгоман г-жа Емилия Милушева, представител на Управляващия орган на Програма „Транспортна свързаност“, представители на изпълнителя на проекта и на строителния надзор.
Обект „Проектиране на железен път, контактна мрежа, съоръжения, строителство и авторски надзор на участък Волуяк – Петърч“ е част от проект „Модернизация на железопътна линия София – Драгоман – сръбска граница: жп участък Волуяк – Драгоман“. Проектът се осъществява в две фази, със съфинансиране от Кохезионния фонд, като съответно Фаза 1 на проекта беше завършена по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г., а Фаза 2 ще се изпълнява по Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Стойността на договора за строителство е 91 999 000,00 лева без ДДС (без непредвидени), а негов изпълнител е „Вистра“ ДЗЗД.