МОДЕРНИЗАЦИЯ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНАТА ЛИНИЯ СОФИЯ - ПЛОВДИВ: ЖП УЧАСТЪК ЕЛИН ПЕЛИН – КОСТЕНЕЦ – ФАЗА 2

Административен договор за предоставяне на БФП № ДПТС-7/11.09.2024 г.

Стойност на проекта: 907 795 510,32 лв. без ДДС

Принос на ЕС: 600 205 429,38 лв.

Национално съ-финнасиране: 105 918 605, 18 лв. без ДДС

 

С изпълнение на проект  „Модернизация на железопътната линия София - Пловдив: жп участък Елин Пелин – Костенец“ ще бъде модернизирана 51 км двойна железопътна линия за скорост 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товари влакове.

Реализацията на проекта ще доведе до премахване ограниченията за скорост и капацитет на потоците на железопътния трафик, съответствие на железопътната инфраструктура с европейските изисквания към TEN-T коридорите на основната мрежа и с политиките на ЕС за устойчивото развитие на железопътния транспорт в региона.

Проектът включва следните основни компоненти:

  • Модернизация на около 51.044 км двойна железопътна линия за скорост 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товари влакове, в пълно съответствие на изискванията на ТСОС, включваща:
  • Подновяване на 14.544 км двойна железопътна линия;
  • Изграждане на 36,5 км двойна железопътна линия;
  • Разширяване на пероните в гарите и изграждането на пешеходни надлези, включително осигуряване на достъпна среда за хора с увреждания;
  • Реконструкция на приемни здания Елин Пелин и Ихтиман;
  • Изграждане на нови спирки Побит камък, Вакарел юг и Веринско;
  • Реконструкция на пероните на 2 съществуващи спирки - Стамболово и Немирово;
  • Закриване на 4 съществуващи жп прелеза и подмяната им с пътни надлези;
  • Подновяване и ново строителство на 24 моста и виадукти;
  • Изграждане на еднопътни (двутръбни) тунела с обща дължина от двете тръби 15,4 км;
  • Изграждане на 8 двупътни (еднотръбни) тунела с обща дължина 5,48 км; - Изграждане на нова въздушна контактна линия 50 Hz, 25 kV;
  • Изграждане на 2 нови тягови подстанции и 2 нови разделни поста;
  • Монтаж на 3 нови маршрутно-компютърни централизации на гара Елин Пелин, Вакарел юг и гара Ихтиман.

 

Основни цели:

  • Интегриране на Националната транспортна мрежа с Европейската транспортна мрежа. Железопътната линия ще бъде модернизирана в съответствие с пълните изисквания за оперативна съвместимост на инфраструктурата, съоръженията, подвижния състав, системите за управление, експлоатация и безопасност съгласно изискванията на Директива 2008/57/EO;
  • Създаване на условия за нарастване обема на превозваните товари по линията, вследствие на подобрени характеристики на линията по отношение на скорост (максимална скорост 160 km/h за пътнически и 120 km/h за товарен трафик), време на пътуване, пропускателна способност и надеждност на обслужването;
  • Пренасочване на товари от автомобилните към железопътните превози, което ще доведе до намаляване емисиите на парникови газове, т.е. ще се намали негативното влияние на транспорта като цяло върху околната среда;
  • Подкрепа за развитието на важни икономически центрове от Южния централен и Югозападния регион на България, попадащи в обсега на линията, което ще намали социално-икономическите различия на региона с останалите райони за планиране и ще подпомогне изпълнението на плановете за постигане на икономическа и социална кохезия в регионалното развитие на страната.
  • Постигане на по-добри условия за транспортиране на пътници и товари, изпълнение на поетите ангажименти на Република България за развитие на железопътната инфраструктура и достигане на европейските стандарти в съответствие с политиката на ЕС за развитие на Трансевропейските транспортни мрежи.
  •  

Специфични цели:

  • Повишена скорост по железопътния участък;
  • Подобрена безопасност на транспорта по железопътната линия;
  • Повишаване на капацитета на железопътната линия;
  • Намаляване на замърсяването на околната среда в районите, през които минава железопътната линия.

 

Модернизацията на жп линията Елин Пелин - Костенец възлиза на обща стойност 1,310 млрд. лв.

 

До края на 2023 г. проектът е финансиран по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Дейностите по проект „Модернизация на железопътната линия София – Пловдив: жп участък Елин Пелин – Костенец” стартират и се изпълняват със значителна забава следствие: обжалвания на проектите за изменение на ПУП; тромавите и продължителни отчуждителни процедури, и глобалната пандемия от COVID-SARS-2, което надхвърля срока за изпълнение на Договор № ДОПТТИ-2/09.02.2018 г. Предвид тези обстоятелства, са предприети действия за фазирано изпълнение на проекта, като финансирането се разпределя между програми Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. (ОПТТИ) – Фаза 1 и Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. (ПТС) – Фаза 2.

 

Изпълнението на проекта е разделено на три обособени позиции:

Обособена позиция 1: "Модернизация на железопътната отсечка от км 22+554 до км 42+200"

Участъкът между Елин Пелин и Вакарел е най-тежкият и труден за изпълнение от цялото трасе между София и Пловдив. Неговата дължина е приблизително 20 км и в обхвата му попада най-големият жп тунел в България, с дължина 6.8 км, който ще бъде построен по тунелен способ и ще бъде напълно съвместим с изискванията за оперативна съвместимост. Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949-1951 г. е построен тунел Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора.

В рамките на обекта ще бъдат изградени нова гара Елин Пелин, спирка Побит Камък, Разделен пост Вакарел и връзката му с гара Вакарел. В обхвата на проекта са включени нова контактната мрежа и нови системи и съоръжения на външно електро-захранване и външно осветление на гаровите райони. Ще бъдат изградени и 2 броя двутръбни тунела с приблизителна обща дължина 1,5 км, пътен надлез и пътен подлез, 8 моста и естакади, 11 водостоци, шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 700 м, отводнителни съоръжения, нови системи за сигнализация и телекомуникация в гарите и междугарията и изграждане на нови системи за видео наблюдение и пътнически информационни системи.

Изпълнител: ДЗЗД "Джен-Дуй жп Елин Пелин"

Строителен надзор: Обединение "Жп Транс" ДЗЗД

Обособена позиция 2: „Модернизация на железопътната отсечка от км 42+200 до км 62+400“

Строителството на Обособена позиция 2 включва нови железен път, контактна мрежа, системи и съоръжения на външно електро-захранване и външно осветление на гаровите райони, както и изграждане на системи за видео наблюдение и пътнически информационни системи. Ще бъдат изградени и 4 бр. надлези, 3 бр. мостове, 39 бр. водостоци, както и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 448 м и отводнителни съоръжения. От двете страни на железопътната отсечка ще бъде поставена ограда за възпрепятстване преминаването през жп линия, в гарите и междугарията. В обхвата на проекта за модернизация на Обособена позиция 2 са включени спирка Веринско, гара Ихтиман и спирка Стамболово. Гара Ихтиман ще бъде оборудвана с маршрутно-компютърна централизация (МКЦ).

Изпълнител: „Евро път“ ДЗЗД

Строителен надзор: Обединение "Жп Транс" ДЗЗД

Обособена позиция 3: „Модернизация на железопътната отсечка от км 62+400 до км 73+598“

Строителството на Обособена позиция 3 включва нови железен път, контактна мрежа, системи и съоръжения на външно електро-захранване и външно осветление на гаровите райони, както и изграждане на системи за видео наблюдение и пътнически информационни системи. Ще бъдат изградени 8 бр. еднотръбни тунела за двойна жп линия с приблизителна обща дължина 5 478 м., 2 бр. виадукти с приблизителна обща дължина 1005 м и 11 бр. мостове с приблизителна обща дължина 777,70 м., както и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 1066 м и отводнителни съоръжения. В обхвата на проекта за модернизация на Обособена позиция 3 е включена и спирка Немирово.

Изпълнител: „Щрабаг Джи Пи Рейл 2017“ ДЗЗД

Строителен надзор: Обединение "Жп Транс" ДЗЗД

 

Успоредно с посочените строителни договори се изпълняват и дейности по проктиране и модернизация на:

Тягова подстанция Ихтиман

Изготвяне на ПУП, проектиране, изграждане, гаранционно обслужване и сервизна поддръжка на тягова подстанция Казичене и интегриране към SCADA

Изпълнител: Обединение  „ТПС“ ДЗЗД

Строителен надзор: „РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ“ АД

 

Тягова подстанция Казичене

Изготвяне на ПУП, проектиране, изграждане, гаранционно обслужване и сервизна поддръжка на тягова подстанция Ихтиман и интегриране към SCADA

Изпълнител: Обединение  „ТПС“ ДЗЗД

Строителен надзор: „РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ“ АД

 

 

Дейности по проекта, които ще бъдат изпълнени във Фаза 2, с финансиране по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.

 

Закупуване на земя:

Завършване на отчуждителните процедури и придобиване на поземлените имоти от км 25+150 до км 31+855 в землището на с. Нови хан, община Елин Пелин и част от землището на с. Горна Василица в участъка на жп линията от км 68+054 до км 68+426 в местността  „Балабаница”.

 

Модернизация на железопътен участък Елин Пелин-Костенец/строителство:

 

Железен път

Изпълнение на 51 044 м железен път за Път №1 и Път №2 (или 102 088 м разгъната дължина) и коловозни развития в гара Елин Пелин и гара Ихтиман

Изграждане на разделен пост Вакарел и разделен пост Побит камък.

 

Съоръжения

Завършени тунели с издаден Акт 14 (за приемане на конструкцията) с обща дължина 20 820,00 м;

Завършени 20 бр. мостове, 2 естакади и 1виадукт.

Изградени 5 бр. пътни надлези и два пешеходни надлеза.

Изпълнени над 40 бр. водостоци, подпорни стени и канали.

 

Контактна мрежа

Изпълнение на контактна мрежа с дължина общо 104 449 метра, в това число контактна мрежа за коловозни развития в гара Елин Пелин и в гара Ихтиман.

 

Системи за сигнализация и телекомуникации

Изпълнение на тръбна канална мрежа в участъка с обща дължина 51 044 метра за Път №1 и Път №2 (или 102 088 метра разгъната дължина) и за коловозни развития в гара Елин Пелин и гара Ихтиман.

Монтаж на нови маршрутно-компютърни централизации за гарите Елин Пелин и Ихтиман, разделен пост Вакарел и разделен пост Побит камък.

 

Сгради перони и перонни покрития

Рехабилитация на приемно здание на гара Елин Пелин, изграждане на перони и перонни покрития;

Довършителни работи на приемно здание на гара Ихтиман и изграждане на перони и перонни покрития;

Изграждане на сгради за разделен пост Вакарел и разделен пост Побит камък.

Изграждане на перони и перонни покрития за спирка Веринско и спирка Немирово.

 

Упражняване на строителен и авторски надзор по време на строителство за модернизация на железопътен участък Елин Пелин – Костенец

Завършени всички дейности, съгласно Техническата спецификация към договора на Консултанта и изискванията на ЗУТ:

Упражнен строителен надзор при извършване на строително монтажни работи, съгласно изискванията на чл. 168 от ЗУТ;

Съставени актове и протоколи, съгласно изискванията на чл. 159 от ЗУТ;

Съставени и регистрирани технически паспорти на новия строеж, съгласно изискванията на чл. 176 б от ЗУТ;

Изготвени Окончателни доклади по договорите, съгласно изискванията на чл. 168 от ЗУТ;

Окомплектована строителна документация, съгласно приложимото българско законодателство по време и при приключването на реализацията на проекта.

Осъществен авторски надзор на реализацията на техническият проект в железопътен участък Елин Пелин – Костенец;

Заверена екзекутивна документация.

 

Проектиране и изграждане на две нови тягови подстанции – по обособени позиции: Позиция 1 – Тягова подстанция Казичене; Позиция 2 – Тягова подстанция Ихтиман

Изградени и въведени в експлоатация тягови подстанции Казичене и Ихтиман.

 

Археологическо наблюдение по време на строителните дейности в железопътен участък Елин Пелин – Костенец

Завършено археологическо наблюдение по време на строителните дейности в железопътен участък Елин Пелин – Костенец;

Издаден Научен доклад за осъщественото наблюдение.

 

Информация и публичност

В рамките на Фаза 2 ще бъдат изпълнени следните мерки, информиращи обществеността за приноса на ЕС за реализацията на проекта.

Оценка на оперативна съвместимост съгласно ТСОС и националните правила и Независима оценка за целесъобразност на прилагането на процедурата за управление на риска в съответствие с Регламент № 402/2013 на Европейската комисия

Завършена Оценка на оперативна съвместимост съгласно ТСОС и националните правила и Независима оценка за целесъобразност на прилагането на процедурата за управление на риска в съответствие с Регламент № 402/2013 на Европейската комисия.