Пълно наименование на проекта |
Модернизация на железопътната линия София - Пловдив: жп участък Елин Пелин – Костенец BG16M1OP001-1.001-0004-C01 |
Фонд |
Кохезионен Фонд |
Оперативна програма |
ОПТТИ 2014 - 2020 |
Държава |
България |
Регион |
България, Югозападен |
Кратко описание на проекта |
Целта на проекта е модернизацията на железопътната инфраструктура в участъка Елин Пелин–Костенец. Изпълнението на проекта ще допринесе за развитието на коридор Ориент/Източно - Средиземноморски, преминаващ през България, част от който е железопътната линия София - Елин Пелин - Костенец - Септември - Пловдив. |
Описание на проекта и цели |
Модернизацията на железопътния участък Елин Пелин - Костенец е най-мащабния проект в ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. С реализацията му ще бъдат модернизирани над 51 км железопътни линии и 5 жп гари и спирки, попадащи в обхвата на трасето. Предвижда се още да бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт, автомобилното движение и пътниците. За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият, от които е 6,7 км. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км. Проектът ще удовлетвори европейските изисквания за модерен железопътен транспорт и бърза жп връзка за 53 хиляди жители, живеещи между Елин Пелин и Костенец. Изграждането на трасето е разделено на 3 участъка: Елин Пелин – междугарие след гара Вакарел, междугарие след гара Вакарел – междугарие след гара Ихтиман и междугарие след гара Ихтиман – нова гара Костенец. Крайният срок за приключване на строителните дейности е 2023 г. Проектът включва следните основни компоненти: - Модернизация на около 51 км двойна железопътна линия за скорост 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товари влакове, в пълно съответствие на изискванията на ТСОС, включваща: - Подновяване на 14.5 км двойна железопътна линия; - Изграждане на 36,5 км двойна железопътна линия; - Разширяване на пероните в гарите и изграждането на пешеходни надлези, включително осигуряване на достъпна среда за хора с увреждания; - Реконструкция на приемни здания Елин Пелин и Ихтиман; - Изграждане на нови спирки Побит камък, Вакарел юг и Веринско; - Реконструкция на пероните на 2 съществуващи спирки - Стамболово и Немирово; - Закриване на 4 съществуващи жп прелеза и подмяната им с пътни надлези; - Подновяване и ново строителство на 24 моста и виадукти; - Изграждане на еднопътни (двутръбни) тунела с обща дължина от двете тръби 15,4 км; - Изграждане на 8 двупътни (еднотръбни) тунела с обща дължина 5,48 км; - Изграждане на нова въздушна контактна линия 50 Hz, 25 kV; - Изграждане на 2 нови тягови подстанции и 2 нови разделни поста; - Монтаж на 3 нови маршрутно-компютърни централизации на гара Елин Пелин, Вакарел юг и гара Ихтиман.
|
Резултати, постижения, влияние |
Очакваните ползи и резултати от проекта са както следва: - Повишена скорост по железопътния участък; - Подобрена безопасност на транспорта по железопътната линия; - Повишаване на капацитета на железопътната линия; - Намаляване на замърсяването на околната среда в районите, през които минава железопътната линия. |
Бюджет на проекта в лева |
1 301 273 600 |
% принос на ЕС |
85 % |
Европейско съфинансиране в лева |
559 713 149.57 |
Национално съфинансиране в лева |
98 772 908.75 |
Други средства в лева |
642 787 541.88 |
Начална дата |
01.01.2016 |
Финална дата |
31.12.2023 |
Бенефициент |
ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“ |
Контакти на бенефициента |
ЦУ, София, 1320, бул. Княгиня Мария Луиза 110, тел.: 02/932 |
Уеб сайт на проекта |