Пълно наименование на проекта |
Проект за разширение на метрото в гр. София, Линия 3, Етап 1 - участък "бул. "Владимир Вазов" – Орлов мост - НДК - ул. Житница" BG16M1OP001-3.001-0001-C03 |
Кратко име на проекта |
Линия 3 на метрото, участък от „бул. Владимир Вазов" до ул. "Житница” |
Фонд |
Европейски фонд за регионално развитие |
Оперативна програма |
Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г. |
Държава |
България |
Регион |
София |
Кратко описание на проекта |
Проектът е свързан с изгражадето на ново трасе на метрото с дължина 7,8 км, 8 метростанции, депо и доставка на подвижен състав. |
Описание на проекта и цели |
Проектът е свързан с изграждането на новата Линия 3 на софийското метро, което включва ново метротрасе с дължина 7,8 км от бул."Владимир Вазов" през централна градска част до бул."Цар Борис ІІІ", кръстовището с ул."Житница". Условно проекта за това трасе е наречен Етап І от изграждането на Линия 3. В обхвата на проекта попадат и изграждането на 8 метростанции, метро депо "Житница" и доставка на необходимия подвижен състав. За строителство на тунела в този основен участък от трасето се прилага щитовата технология с механизиран щит с противоналягане в забоя. За сложните инженерно и хидро-геоложки условия по трасето през 2016 г. от немската фирма „Херенкнехт” е произведена тунелопробивна машина (ТПМ) за работа в слаби силно оводнени почви. Тя е изцяло компютъризирана, а диаметърът й, съобразно особеностите на третата линия, е с 40 см по-голям от предишната ТПМ, с която се изгражда Линия 2. Машината тежи 1400 тона и носи името „Витоша”. Дължината й е 86 метра. С помощта на ТПМ се изгражда 7 км двупътен тунел с диаметър 9,4м, в участъка от депо „Земляне” на ул. „Житница” до Малък градски театър "Зад канала". В проектът са включени и дейности за изграждане на ново модерно депо за обслужване на влаковете, доставка на 20 метровлака с ниво на автоматично управление GоА3. Това означава, че влаковете могатда изпълняват следните функции: автоматично потегляне, автоматично спиране с точност до 20 см, автоматично следене на скоростта и профила на пътя и поддържане на разрешената скорост. Приетото съвременно високо ниво на автоматизация осигурява висока безопасност на движението. Оборудването на влаковете позволява икономия на енергия с около 28% (с асинхронни двигатели с рекуперация на енергията при движение в спирачен режим или по инерция), както и заради олекотеното алуминиево купе. Осигурена е плавност при тръгване и спиране, а заедно с климатизацията на вагоните и по-добър комфорт на пътниците. На метростанциите между пероните и влака ще има перонни врати с височина 1,56 м, които се отварят автоматично с отварянето на вратите на влака. Оборудването на системите за електро снабдяване, автоматиката, управлението на движението и преградните врати между влаковете и пероните са част от проекта за изграждане на Линия 3 на софийското метро. |
Резултати, постижения, влияние |
Нови метростанции - 8 броя Нови метролинии - 7,8 км Нови метровлакове - 30 броя Депо – 1 брой |
Бюджет на проекта (АФ) |
935 500 600 лева |
% принос на ЕС |
85% |
Европейско съфинансиране в лева |
644 533 896 лева |
Национално съфинансиране в лева |
102 681 075 лева |
Собствени средства |
162 490 356 Столична община |
Начална дата |
01.2016 г. |
Финална дата |
2021 г. |
Бенефициент |
„Метрополитен” ЕАД |
Контакти на бенефициента |
гр. София, 1000, ул. "Княз Борис І" № 121, тел. 02/9212001 |
Уеб сайт на проекта |
https://www.metropolitan.bg/razshiryavane/istoriya-razvitie-metro/liniya-3-metro-sofiya |
Социални медии за проекта |
https://www.facebook.com/SofiaMetroOfficial/ Информация за проекта може да откриете тук |
Проект за разширение на метрото в гр. София, Линия 3, Етап I - участък "бул. "Владимир Вазов" – Орлов мост - НДК - ул. Житница"