| 
 Пълно наименование на проекта  | 
 Проект за разширение на метрото в гр. София, Линия 3, Етап 1 - участък "бул. "Владимир Вазов" – Орлов мост - НДК - ул. Житница" BG16M1OP001-3.001-0001-C03  | 
| 
 Кратко име на проекта  | 
 Линия 3 на метрото, участък от „бул. Владимир Вазов" до ул. "Житница”  | 
| 
 Фонд  | 
 Европейски фонд за регионално развитие  | 
| 
 Оперативна програма  | 
 Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 г.  | 
| 
 Държава  | 
 България  | 
| 
 Регион  | 
 София  | 
| 
 Кратко описание на проекта  | 
 Проектът е свързан с изгражадето на ново трасе на метрото с дължина 7,8 км, 8 метростанции, депо и доставка на подвижен състав.  | 
| 
 Описание на проекта и цели  | 
 Проектът е свързан с изграждането на новата Линия 3 на софийското метро, което включва ново метротрасе с дължина 7,8 км от бул."Владимир Вазов" през централна градска част до бул."Цар Борис ІІІ", кръстовището с ул."Житница". Условно проекта за това трасе е наречен Етап І от изграждането на Линия 3. В обхвата на проекта попадат и изграждането на 8 метростанции, метро депо "Житница" и доставка на необходимия подвижен състав. За строителство на тунела в този основен участък от трасето се прилага щитовата технология с механизиран щит с противоналягане в забоя. За сложните инженерно и хидро-геоложки условия по трасето през 2016 г. от немската фирма „Херенкнехт” е произведена тунелопробивна машина (ТПМ) за работа в слаби силно оводнени почви. Тя е изцяло компютъризирана, а диаметърът й, съобразно особеностите на третата линия, е с 40 см по-голям от предишната ТПМ, с която се изгражда Линия 2. Машината тежи 1400 тона и носи името „Витоша”. Дължината й е 86 метра. С помощта на ТПМ се изгражда 7 км двупътен тунел с диаметър 9,4м, в участъка от депо „Земляне” на ул. „Житница” до Малък градски театър "Зад канала". В проектът са включени и дейности за изграждане на ново модерно депо за обслужване на влаковете, доставка на 20 метровлака с ниво на автоматично управление GоА3. Това означава, че влаковете могатда изпълняват следните функции: автоматично потегляне, автоматично спиране с точност до 20 см, автоматично следене на скоростта и профила на пътя и поддържане на разрешената скорост. Приетото съвременно високо ниво на автоматизация осигурява висока безопасност на движението. Оборудването на влаковете позволява икономия на енергия с около 28% (с асинхронни двигатели с рекуперация на енергията при движение в спирачен режим или по инерция), както и заради олекотеното алуминиево купе. Осигурена е плавност при тръгване и спиране, а заедно с климатизацията на вагоните и по-добър комфорт на пътниците. На метростанциите между пероните и влака ще има перонни врати с височина 1,56 м, които се отварят автоматично с отварянето на вратите на влака. Оборудването на системите за електро снабдяване, автоматиката, управлението на движението и преградните врати между влаковете и пероните са част от проекта за изграждане на Линия 3 на софийското метро.  | 
| 
 Резултати, постижения, влияние  | 
 Нови метростанции - 8 броя Нови метролинии - 7,8 км Нови метровлакове - 30 броя Депо – 1 брой  | 
| 
 Бюджет на проекта (АФ)  | 
 935 500 600 лева  | 
| 
 % принос на ЕС  | 
 85%  | 
| 
 Европейско съфинансиране в лева  | 
 644 533 896 лева  | 
| 
 Национално съфинансиране в лева  | 
 102 681 075 лева  | 
| 
 Собствени средства  | 
 162 490 356 Столична община  | 
| 
 Начална дата  | 
 01.2016 г.  | 
| 
 Финална дата  | 
 2021 г.  | 
| 
 Бенефициент  | 
 „Метрополитен” ЕАД  | 
| 
 Контакти на бенефициента  | 
 гр. София, 1000, ул. "Княз Борис І" № 121, тел. 02/9212001  | 
| 
 Уеб сайт на проекта  | 
 https://www.metropolitan.bg/razshiryavane/istoriya-razvitie-metro/liniya-3-metro-sofiya  | 
| 
 Социални медии за проекта  | 
 
 https://www.facebook.com/SofiaMetroOfficial/ Информация за проекта може да откриете тук  | 
Проект за разширение на метрото в гр. София, Линия 3, Етап I - участък "бул. "Владимир Вазов" – Орлов мост - НДК - ул. Житница" 
      
            
      
            