СЕДМО ЗАСЕДАНИЕ НА КОМИТЕТА ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ПРОГРАМА „ТЕХНИЧЕСКА ПОМОЩ“

На 13 ноември 2025 г. се проведе Седмото заседание на Комитета за наблюдение на Програма „Техническа помощ“ (ПТП), с 47 участника, представители на всички заинтересовани страни – национални органи, структури, звена, институции, общински и областни администрации, организации на гражданското общество и представители на Генерална дирекция „Регионална и селищна политика” на Европейската комисия, които наблюдават изпълнението на ПТП и Генерална дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване“, наблюдаващи Оперативна програма „Добро управление“ (ОПДУ). Заседанието бе открито от ръководителя на Управляващия орган на ПТП и ОПДУ – г-жа Ирена Първанова, както и от г-н Андреас фон Буш, началник на отдел „България, Унгария и Словения“ в ГД „Регионална и селищна политика“ на ЕК.

„Програма „Техническа помощ“ е малка като бюджет, но изключително важна, защото действа като ключова връзка и инструмент за координация между различните програми. Тя има съществено значение именно сега, когато гледаме към бъдещия програмен период и към промените в начина на изпълнение на политиките, които ще повлияят както на политиките, така и на партньорите и бенефициентите.“ каза в приветствието си г-н фон Буш.

В рамките на заседанието бяха представени резултатите от изпълнението на ПТП. Към 1 ноември 2025 г. са открити общо 10 процедури, една е прекратена и са сключени 38 договора. Общата стойност на договорените средства е 174,3 млн. лв. (73,4% от бюджета на програмата).

Комитетът разгледа и одобри измененията в Критериите за подбор на операции по Процедура BG16RFTA001-1.004 „Ефективна координация при изпълнението на политиката на сближаване“, както и Индикативната годишна работна програма за 2026 г., която включва една процедура на стойност 5 млн. лв., насочена към насърчаване на гражданското участие и партньорството при изпълнението на подкрепата от ЕС, с наименование „Засилване на гражданското участие и партньорството за добро управление на подкрепата от ЕС“.

Представен бе и напредъкът по всички процедури, като сред тях се открояват ключови проекти като Академията за фондовете на ЕС, изпълняван от Института по публична администрация, с над 3 300 проведени обучения, 11 нови обучителни модула, създадени три професионални мрежи от експерти и проведен първия мастърклас. Проектите по Процедура BG16RFTA001-1.005 изпълнявани от ИА „Одит на средствата от ЕС“, дирекция „Национален фонд“ и Агенцията по обществени поръчки, включват 380 одита, 211 проверки, шест методически указания и серия от обучения. По Процедура BG16RFTA001-1.006, Мрежата от 27 областни информационни центъра е организирала над 816 публични събития, две информационни кампании и е генерирала повече от 2,8 млн. онлайн импресии, подпомагайки информираността за политиката на сближаване.

Два от бенефициентите представиха презентации за напредъка по своите проекти. Дирекция „Централно координационно звено“ представиха резултатите по Проект „Дигитална трансформация при управлението на средствата от ЕС“, в рамките на който са обучени 585 служители, оптимизирана е базата данни на ИСУН и е постигнато над 50% намаление на административната тежест за кандидатите и бенефициентите през 2021–2027 г. в сравнение с предходния период. Националното сдружение на общините (НСОРБ) представи Проекта „УСПЕХ – умения, синергия и партньорства за европейски хоризонти“, отчитайки провеждането на 4 национални и 2 регионални форума с 1 069 участници, предоставяне на експертна подкрепа на общините, международни участия и инициативи като Националния младежки конкурс „Аз за моята община“.

Във втората част на заседанието беше представен окончателният доклад за изпълнението на Оперативна програма „Добро управление“ 2014–2020. Програмата приключи със 706 сключени договора и 100,1% разплатени средства (280,2 млн. евро), като резултатите ѝ имат осезаем ефект за гражданите и бизнеса. Благодарение на програмата бяха въведени над 2100 електронни услуги, модернизирани 178 регистъра, създаден порталът egov.bg, който позволява заявяване на услуги онлайн, електронно плащане и получаване на документи дистанционно. В съдебната система бяха обединени 151 съдилища в единна електронна система, чрез която са водени над 1 400 000 дела, по електронен път; въведен е порталът за електронно правосъдие, а за първи път свидетелствата за съдимост могат да се заявяват изцяло онлайн. Търговският и имотният регистър са свързани с европейските системи, което улеснява бизнеса, нотариуси и граждани. Създаден бе Порталът за отворени данни, чрез който бяха публикувани стотици публични бази данни за повторна употреба. Над 300 граждански организации бяха включени в процесите на консултации и наблюдение на политики – важна стъпка към по-прозрачна и отворена администрация.

Всички документи ще бъдат публикувани на следния линк.