„Пътни строежи ВТ“ поема изграждането на тунела под Шипка

Великотърновският консорциум „Пътни строежи ВТ“ подписа на 8 юли договорите за проектиране и строителство на тунела под Шипка. В ДЗЗД „Кoнcopциyм „ΠCBT“ участват най-голямата регионална пътностроителна компания „Πътни cтpoeжи Beлиĸo Tъpнoвo“ AД, „Xидpocтpoй“ AД и „Πътинжeнepингcтpoй-T“ EAД. Контрактът бе подписан от председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Тодор Василев, а от името на изпълнителя договора парафираха съуправителите на местното дружество инж. Румен Игнатов и инж. Филип Маринов.

Проектът „Проектиране и строителство на обект: „Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка“ е на обща стойност 358 020 000 лв. Той ще се финансира основно с европейски средства и е включен в проекта на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Обществената поръчка беше обявена преди близо три години, но договорите се подписват чак сега, заради oбжaлване на peзултатите пред KЗK, a cлeд тoвa и пpeд BAC, от ĸлacиpaният на второ място yчacтниĸ.

По проекта се предвижда строителство на участък с дължина 10,6 км, от които 8 км са ново строителство, а 2,6 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово – Казанлък. Ще бъдат изградени и 5 тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под Шипка ще е 3,22 км и ще е най-дългият пътен тунел, изграждан до момента у нас. Останалите 4 тунела са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез. Срoĸът зa извършване на пpoeĸтиpaнeто e 8 мeceцa, a зa изпълнение на cтpoитeлните дейности – 3,5 гoдини. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко“ с договор на стойност 6 479 935 лв. с ДДС.

Тунелът под вр. Шипка ще минава 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Съоръжението ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Тунелът ще е възлова точка при движението в посока север – юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва, са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).

По данни на АПИ с построяването на тунела тежкотоварният трафик трябва да се увеличи над 90 на сто, а лекият – с над 50 на сто. Изчисленията показват, че трафикът през тунела ще бъде два пъти по-голям и ще нарасне до над 10 000 моторни превозни средства за денонощие. С изграждане на тунела под Шипка ще се осъществи пряка връзка между Северна и Южна България, ще се повиши и безопасността на движението. Това ще се отрази на икономическото и социалното развитие на региона, включително и на туризма.

 

Областен информационен център – Велико Търново

гр. Велико Търново 5000, бул. „България“ №24

тел: 062 / 620 072;

http://facebook.com/oic.vt