УЕБИНАР НА ОИЦ-РУСЕ ЗА ОП „ТРАНСПОРТНА СВЪРЗАНОСТ“ 2021 – 2027

Проектите за изграждане на АМ „Русе – Велико Търново“ и на тунела под Шипка са заложени за финансиране по Приоритет 2 на ОП "Транспортна свързаност 2021 – 2027".  Другите важни инвестиции по тази ос са довършване на АМ "Струма" и изграждане на два участъка на метрото в София. Предвид дългоочакваната от гражданите на Русе и региона магистрала Русе – Велико Търново върху този проект акцентира в онлайн презентацията си по време на днешния уебинар експертът на ОИЦ-Русе Габриела Стефанова. Над 70 души се запознаха с изложената информация само по време на излъчването.  

Представяйки първия вариант на новата програма, която е изпратена за консултации с ЕК, тя запозна аудиторията с нейните 5 инвестиционни приоритета и с най-важните планирани по всеки от тях проекти. Приоритет 1 се фокусира върху развитието на жп инфраструктура по основната и широкообхватна Трансевропейска транспортна мрежа (ТЕN-T). Приоритет 2, за който вече става дума, е насочен към пътната инфраструктура по основната ТЕN-T.

Третият приоритет „Подобряване на интермодалността и развитие на устойчива градска мобилност" е насочен към разширяване на метрото в столицата, закупуване на подвижен състав,  изграждане и реконструкция на гарови комплекси, жп връзки към летищата в Пловдив и Бургас,  модернизация на жп. възлите Русе, Горна Оряховица и Варна. Чрез четвъртия приоритет ще се влагат средства в транспортни иновации, в интелигентни системи за управление на трафика, подобряване на сигурността и безопасността на различните видове транспорт. Във фокуса на този приоритет попада и корабоплаването по река Дунав и в българските морски пространства. За речния транспорт ще се надгражда информационната система и ще се купуват специализирани плавателни съдове и съоръжения. Планира се изграждане на Брегови център за общ контрол на морските пространства на България. Ще има средства и за публична пристанищна инфраструктура.

Петият приоритет е „Техническа помощ“, чрез него ще се подпомага изпълнението на програмата, ще се повишава административният капацитет на Управляващия орган и на бенефициентите, публичността.  

В презентацията си Стефанова акцентира и върху допълващите инвестиции в транспорта чрез Механизма за свързване на Европа и INTERREG Румъния – България 2021 – 2027, както и върху факта, че проектите в обхвата на програмата ще допринесат за постигане на целите на Стратегията на ЕС за Дунавския регион.

Интересен момент в презентацията бяха научените уроци от изминалите години на европейско финансиране. Освен че стремежът е да се опростяват процедурите и да се намалява административната тежест, има разбиране, че програмата трябва да инвестира в "зрели" проекти, т.е в проекти в напреднала фаза. Внимание се обръща на графиците за реализация на проектите, те трябва да предвидят съгласувателни процудери, отчуждаване, обжалване на обществени поръчки.

Над 2,2 млрд лева е индикативният бюджет на ОП "Транспортна свързаност". Европейските средства се осигуряват от Кохезионния фонд и от Европейския фонд за регионално развитие.

 

ОИЦ – Русе е част от мрежата от 27 информационни центъра за популяризиране на Европейските структурни и инвестиционни фондове в България, функциониращи с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.

Областен информационен център - Русе

Доходно здание

пл. "Свобода" 4

тел. 082/ 506 899

мейл: oic_ruse@abv.bg

http://eufunds.bg/bg/oicnews/0/20