ЕВРОПРОЕКТ ИЗСЛЕДВА БИЗНЕС СРЕДАТА И ПОДПОМАГА ФИРМИ ДА ИЗЛЯЗАТ НА ЧУЖДИТЕ ПАЗАРИ

Експерти от Регионалната агенция за предприемачество и иновации-Варна представиха анализ на интернационализацията на малки и средни предприятия в Североизточния регион на България по проект INTRA "Интернационализация на регионалните МСП". Домакин на събитието бе Областният информационен център-Варна.

Проектът е финансиран по първата покана за набиране на проектни предложения по програма „ИНТЕРРЕГ ЕВРОПА“ 2014-2020 г. и е на обща стойност 1 640 056 евро. Целта му е подобряване на бизнес средата и подпомагане на фирмите, които искат да излязат на чуждите пазари. Той се фокусира върху ролята на публичните власти в създаването на услуги за насърчаване на интернационализацията и подкрепа на конкурентоспособността на регионалните икономики.

 В проекта, освен РАПИВ, участват още пет партньора от държави-членки на ЕС: Агенцията за развитие Марибор (Словения), Фондация „FUNDECYT“ - Научен и технологичен парк на Естрамадура (Испания), Университетът на Алгарв (Португалия), Coventry University Enterprises Limited (Великобритания) и CAPITANK (Италия).

Фирмите, които излизат на чуждите пазари, изпитват редица затруднения заради недостатъчно финанси, липсата на информираност и добра експертиза. За да бъдат преодолени тези проблеми, е необходимо проучване, което да дефинира основните нужди на малките и средни предприятия в региона. Именно с помощта на проекта са организирани и проведени интервюта на организации, подкрепящи бизнеса, на местни, регионални власти и министерства. На базата на отговорите е изготвен доклад с препоръки за въвеждане на нови критерии за оценка на съществуващите схеми за предоставяне на финансови помощи по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г.

Анализът показва, че 93% от фирмите в региона са микро предприятия, заети основно в сферата на търговията. Българските фирми изнасят продукцията си предимно за Гърция, Румъния и Турция. Конкурентоспособността е един от основните фактори, които стимулират интернационализацията. Анкетираните фирми смятат, че основните им предимства, за да бъдат конкурентоспособни, са добрата квалификация на персонала и високото качество на продуктите. 85% от запитаните посочват, че се възползват от програми, съфинансирани от структурните фондове на ЕС, а 23 на сто разширяват дейността си. 61 процента от компаниите извършват износ на международни пазари.

Сред вътрешните бариери, които изпитват малките и средни предприятия, са липсата на капитал и време на мениджъра, недостатъчно производствен капацитет и квалифициран персонал. Външните фактори, които пречат на бизнеса, са проблеми при свързване с потенциални клиенти в чужбина,  отсъствие на прозрачност по финансовите схеми, затруднения при осигуряването на инвестиции.

Анализът, направен по проекта, показва, че бъдещите усилия трябва да се насочат към дейности за повишаване на информираността на бизнеса за различните възможности за подкрепа, не само с помощта на оперативни програми, но и чрез различни европейски инициативи и инструменти. Приоритет трябва да бъдат и засилването на онлайн присъствието на фирмите и даването на възможност за повишаване на квалификацията на персонала в сферата на интернационализацията на бизнеса, както и на езиковите компетентности. Разработването на мерки за подкрепа не само на експортната дейност на фирмите, но и на останалите модели на интернационализация, също е сред препоръките. От полза за предприятията са и мерки за финансиране на дейности на организации, подкрепящи бизнеса - браншови камари, нестопански организации и др.

Проектът INTRA "Интернационализация на регионалните МСП" е стартирал на 1.04. 2016 г. и ще продължи до 31.03.2021 г.

 

Областен Информационен Център – Варна

тел.: 052/ 820 911, 052/ 820 955, e-mail: oic.varna@eufunds.bg

адрес: пл. „Св.Св. Кирил и Методий“ 2 /Козирката/

web: www.eufunds.bg, www.varna.bg

група във FB: Областен информационен център - Варна