Тридневният иновационен лагер „Декарбонизация на транспорта в Русе“ завърши с обобщение на резултатите от работните групи и презентация на иновативни „зелени“ продукти, разработени от студенти и ученици. Форумът привлече над 160 представители на научната общност, гражданските организации, обществените институции и бизнеса, които в продължение на няколко дни работиха по темите за градска мобилност, транспорт по вътрешноводните пътища, мултимодални системи, алтернативен транспорт, образование в транспорта, модели за партньорство, регулаторни бариери и решения и дигитализация в транспорта.
Иновационният лагер се организира в изпълнение на проект по програмата на Европейската комисия и Съвместния изследователски център (Joint Research Center) „Науката среща регионите“, като основни партньори на Община Русе са Русенският университет „Ангел Кънчев“ и Асоциацията на дунавските общини „Дунав“.
Участниците в групата за „Градска мобилност“ се обединиха около идеята за създаване на единна стратегия за чиста градска мобилност, включваща пълноценна велосипедна мрежа, регулации за паркиране, въвеждане на градски зони с ниски въглеродни емисии и редица други мерки.
Групата за воден транспорт излезе с предложение за подобряване корабоплаването по р. Дунав чрез изграждане на система от баражи и целенасочена политика в подкрепа на корабособствениците и обновяване на флота.
Работната група „Мултимодалните системи“ открои като предизвикателство липсата на ефективна транспортна свързаност на Северна България и предложи то да бъде преодоляно със създаването на високоскоростна жп линия София-Варна с разклонение до Русе и връзка с Букурещ.
Участниците в панел „Алтернативен транспорт“ изведоха възможността за изграждане на ново енергийно ефективно и екологично депо на Общински автотранспорт-Русе и попълване на автопарка на предприятието с екологично чисти превозни средства, задвижвани с ток и водород.
В „Образование и транспорт“ обърнаха внимание на необходимостта на материално-техническа база за практическо обучение на ученици по “Безопасност на движението”. Те предложиха да се търси финансиране за изграждането на специализиран център за такова обучение на децата от детските градини в Русе.
Да се създаде Градска научна лаборатория по подобие на тези в Хамбург, Андора и др. предлагат ученици от „Модели за партньорство“. Тя следва да обединява опита на Русенския университет, Община Русе, НПО сектора и бизнеса, които ще развиват научно-изследователска и развойна дейност.
Проблема с интезивния тежкотоварен трафик на Дунав мост и различни модели за решаването му представиха в работната група „Регулаторни бариери и решения“.
Сред темите бе и „Дигитализацията в транспорта“, за която се обсъди създаването на система за прогнозиране и планиране организацията на транспорта в зависимост от трафика, измененията на пътната инфраструктура и природните условия.
Всички идеи и концепции, родени по време на Иновационния лагер, бяха записани и ще бъдат изпратени до Европейската комисия. Целта е те да залегнат в бъдещите стратегически документи на Общината и това да им даде предимство при търсенето на финансиране.